Mange kommer, mange går, noen mestrer og består. Hvilke strategier har erfarne saksbehandlere i kommunal barneverntjeneste for å mestre arbeidet. Hvilke emosjonelle belastninger har de og hvordan ivaretar de egen psykisk helse?
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/8067Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Barneverntjenestene har gjennom mange år hatt utfordringer med at mange slutter i jobben. Ved å
undersøke hvordan noen mestrer jobben over lengre tid kan det fremkomme verdifull informasjon knyttet til
hvordan de har mestret det som mange ikke makter.
Hensikten med studien var å undersøke hvordan ansatte i kommunal barneverntjeneste som har jobbet, og
fortsatt jobber, som saksbehandler i over ti år, mestret jobben. Jeg ønsket å få kunnskap om hvilke
mestringsstrategier de brukte, hvilke emosjonelle belastninger de opplevde og hvordan de ivaretok egen
psykisk helse. Fra et samfunnsperspektiv for å hemme turnover i barneverntjenestene. Fra et
individperspektiv for å styrke og ivareta saksbehandlerne og sett fra et overordnet perspektiv, gi klientene
kontinuerlig og kompetent hjelp av erfarne og trygge saksbehandlere.
Problemstilling: «Hvilke strategier har erfarne saksbehandlere i kommunal barneverntjeneste for å mestre
arbeidet. Hvilke emosjonelle belastninger har de og hvordan ivaretar de egen psykisk helse?»
Metode: Studien er fenomenologisk i sin tilnærming og bygger på semistrukturerte kvalitative individuelle
intervjuer med tolv erfarne saksbehandlere i fem kommunale barneverntjenester. Informantene har
gjennomsnittlig jobbet 15 år i barneverntjenesten. Intervjuene ble tatt opp på digital diktafon og transkribert.
Dataene er analysert etter inspirasjon fra systemisk tekstkondensering (Malterud, 2017) og tematisk
analyse (Braun & Clarke, 2006) beskrevet
Konklusjon Informantene brukte konkrete mestringsstrategier som å skille mellom jobb og privatliv, gjøre
avkoblende aktiviteter på fritiden, være åpen om egne følelser, bruke humor, sette grenser og være tydelig
på egne behov, for å mestre emosjonelle belastninger og ivareta egen psykiske helse. Godt arbeidsmiljø,
tilpasset veiledning og mulighet til debrifing var også viktig for ivaretakelse av deres psykisk helse og
mestre emosjonelle belastninger. For stor arbeidsbelastning med påfølgende følelse av utilstrekkelighet og
dårlig samvittighet var den mest fremtredende emosjonelle belastningen ved jobben.
Informantene brukte også en mer overordnede varianter av mestringsstrategier. De var ikke lenger opptatt
så av å være «flinke piker», noe som gjorde det mer overkommelig å håndtere arbeidets belastninger og
mestre utfordringer uten å stille urealistiske krav til seg selv. De var også genuint opptatt av relasjonen til
klientene og utøvde skjønn, fleksibilitet og kreativitet i de mellommenneskelige møtene. Gode relasjoner til
klientene fremmet mestringsfølelse og motivasjon, og dette anses derfor som en mestringsstrategi.
Beskrivelse
Master i psykisk helsearbeid