• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Health Sciences
  • HV - Master Theses
  • HV - Master i Psykisk helsearbeid
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Health Sciences
  • HV - Master Theses
  • HV - Master i Psykisk helsearbeid
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"En hel masse merverdi" - Fysisk aktivitet i relasjon til psykisk helse

Hansen, Alexander
Master thesis
Published version
Thumbnail
Åpne
Hansen_Alexander.pdf (5.145Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/8066
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • HV - Master i Psykisk helsearbeid [94]
Sammendrag
Hensikt: Forskning har lenge undersøkt effekten fysisk aktivitet har på psykisk helse. I en artikkel i

«Fysioterapeuten» stiller forfatterne spørsmålstegn ved om forholdet mellom disse begrepene lar seg

forske på, slik begrepene defineres i dag. Hensikten med denne oppgaven er å undersøke den regjerende

forståelsen av fysisk aktivitet, i relasjon til psykisk helse. Dette gjennom å sammenligne fenomenologiske

beskrivelser av fysisk aktivitet opp mot diskursen rundt samme begrep i psykisk helseforskning. Jeg ønsker

å se om en slik sammenligning gir innsikt som kan legges til grunn for videre studier av begrepet fysisk

aktivitet.

Metode: To analyser ble gjennomført: I den første analysen ble lydopptak av fokusgruppeintervju med 7

informanter transkribert. Det transkriberte materialet ble analysert gjennom systematisk tekstkondensering.

I den andre analysen ble det utført diskursanalyse på 4 publiserte forskningsartikler. Diskursanalysen har

metodisk utgangspunkt i Neumanns og Faircloughs beskrivelser, basert på Foucaults tredimensjonale

modell.

Resultater: Fra fokusintervjuet dukket det opp 9 ulike aspekter av hvordan informantene forsto fysisk

aktivitet i relasjon til psykisk helse. Blant disse var kognitiv og emosjonell kobling, motstand mot belastning

og sosial kontekst. I diskursanalysen fremkom det 4 hovedaspekter som del av en ledende diskurs. Disse

var blant annet krav til belastning, deltakelse og motivasjon. 3 aspekter ble oppfattet som skjulte diskurser,

deriblant fysisk aktivitet som kontekst

Konklusjon: Funn fra analysene viste at de fleste hovedaspektene fra den ledende forskningsdiskursen

rundt fysisk aktivitet, også resonnerte i informantenes opplevelseserfaringer. Informantene utdypet så

viktigheten av de skjulte diskursene: Fysisk aktivitet forstås som et bevisst valg man fatter. Det

representerer en kostnad som ikke alltid gir forventet effekt. Samtidig er fysisk aktivitet i seg selv er en

opplevelseskontekst med egenverdi, som tilfører merverdi utover aktiviteten. Funnene gir viktige nyanser til

den ledende diskursen rundt «fysisk aktivitet» i psykisk helseforskning. Dette synes gi grunnlag for videre

forskning, med hensikt av å redefinere fysisk aktivitet i forskning generelt.
 
Purpose: Research have long been studying the effect of physical activity upon mental health.

In an article in “Fysioterapeuten” the authors question if the relationship between these terms

is researchable, the way the terms are defined today. The purpose of this assignment is to

explore the reigning understanding of physical activity, in relation to mental health. This

through comparing phenomenological descriptions of physical activity to the discourse

surrounding the same term in mental health research. I want to see if such a comparison will

provide new insight, which may be the foundation of further studies upon the term physical

activity

Method: Two analyses were performed: In the first analysis sound recordings of a focus

group interview with 7 informants was transcribed. The transcribed material was analysed

through systematic text condensation. In the second analysis, a discourse analysis was

performed on 4 published research articles. The discourse analysis method originates from

Neumann’s and Fairclough’s descriptions, based on Foucault’s three-dimensional model.

Results: From the focus group rose 9 different aspects, describing how the informants

understood physical activity in relation to mental health. These included cognitive and

emotional ties, opposition towards strain and social context. In the discourse analysis, 4 main

aspects arose as part of a leading discourse. These included load requirements, participations

and motivation. 3 aspects were understood as hidden discourses, amongst them physical

activity in itself as a context

Conclusion: Findings from the analyses highlighted that several of the main aspects within

the leading discourse surrounding physical activity, resonated with the experience of the

informants. The informants elaborated the importance of the hidden discourses: Physical

activity is understood as a conscious choice. It represents a cost that doesn’t always provide

the expected gain. At the same time, physical activity is experienced as a context with

intrinsic value, with added value beyond the activity. These findings give important nuances

to the leading discourse surrounding “physical activity” in mental health research. This

provides a basis for further research, seeking to redefine physical activity in research in

general.
 
Beskrivelse
Master i psykisk helsearbeid
Utgiver
OsloMet - Storbyuniversitetet

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit