dc.contributor.advisor | Aalberg, Trond | |
dc.contributor.author | Angelsen, Kari Tverelv | |
dc.date.accessioned | 2019-12-17T10:54:30Z | |
dc.date.available | 2019-12-17T10:54:30Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/7914 | |
dc.description | Master i bibliotek- og informasjonsvitenskap | en |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven undersøker bruk av intranett. Intranett kan ha mange ulike funksjoner, i denne
oppgaven ser man på intranett som en informasjonskanal. Målet har vært å se på hva som kjennetegner
intranett som informasjonskanal og hvordan det brukes. Innholdet på intranett er analysert og en
spørreundersøkelse ble gjennomført blant de ansatte. Intranett er kontekstavhengig og i denne oppgaven
er det valgt å studere Bodin videregående skole og skolens intranett. Det at intranett er kontekstavhengig
betyr at ulike organisasjoner har ulike informasjonsbehov og har ulike behov knyttet til intranett. Man kan
ikke overføre en organisasjons intranett til en annen organisasjon og forvente at det skal fungere.
Resultatene fra denne undersøkelsen er knyttet til en organisasjon, men peker på noen faktorer man må ta
hensyn til når man tar i bruk intranett også i andre organisasjoner. Intranett brukes når for å holde seg
oppdatert eller når man har et informasjonsbehov. Opplevd nytteverdi ser ut som den viktigste grunnen til å
bruke intranett. Nytteverdi påvirkes av brukervennlighet og informasjonskultur i organisasjonene. Disse tre
faktorene er viktige å ta hensyn til når man innfører og vedlikeholder et intranett i en organisasjon. | en |
dc.description.abstract | This master thesis examines the use of intranets. Intranet can have many different functions, this paper will look at intranet as an information channel. The aim has been to look at what characterizes the intranet as an information channel and how it is used. The content of the intranet has been analyzed and a survey was conducted among the employees. Intranet is context-dependent and this thesis has studied Bodin upper secondary school and the school's intranet. The fact that the intranet is context-dependent means that different organizations have different information needs and different needs related to the intranet. One cannot transfer one organization's intranet to another organization and expect it to work. The results of this survey are related to one organization, but point to some factors one must take into account when using intranets also in other organizations. Intranet is used when to keep up to date or when you need information. Perceived usefulness looks like the main reason for using intranet. Usefulness is influenced by usability and information culture in the organizations. These three factors are important to consider when introducing and maintaining an intranet in an organization. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | OsloMet - Storbyuniversitetet | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Biblioteks- og informasjonsvitenskap: 320::Informasjons- og kommunikasjonssystemer: 321 | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Biblioteks- og informasjonsvitenskap: 320::Kunnskapsgjenfinning og organisering: 323 | en |
dc.subject | Intranett | en |
dc.subject | Informasjonskanaler | en |
dc.subject | Brukervennlighet | en |
dc.subject | Informasjonskultur | en |
dc.title | Intranett: Et digitalt verktøy for god kommunikasjonsflyt i organisasjoner? | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.description.version | publishedVersion | en |