Return-to-work coordination: Concept, consequences, and challenges
Doctoral thesis, Peer reviewed
Published version
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
Introduction: RTW coordination has been found to promote a quicker return-to-work for
sick-listed workers. Still, there is an ongoing debate on the best practices of RTW
coordination, and in Norway, little is known about how RTW coordination is currently
practiced. Therefore, the aim was to reveal current concept related coordination, develop
some understanding of how coordination is practiced and its challenges and consequences in
return-to-work processes, and identify some possibilities for future research and practice.
Methods: The thesis includes one cohort study of sick-listed employees participating in
Rapid-RTW programmes in Norway, which investigates the associations between personal,
intervention, and predictive factors related to being provided with a coordinator in Rapid-
RTW programmes (study I) and associations of being provided with a coordinator and length
of time until RTW (study II). Two qualitative studies are also included: a group interview
study exploring stakeholders’ opinions on challenges and needed changes in the follow-up of
sick-listed employees in Norway (study III) and an individual interview study with
supervisors that investigates their experiences with fostering work integration (study IV).
Results: Paper I revealed that being provided with a coordinator is common in Rapid-RTW
programmes; however, the coordinator was only responsible for coordinating their own
services. Employees with a coordinator had more professionals involved and more contact
with other stakeholders. Paper II revealed that employees provided with a coordinator
experienced their first RTW later than those who were not provided with a coordinator.
However, this result did not remain statistically significant in the adjusted analysis. For the
first full-RTW, there was no statistically significant difference between those who were and
were not provided with a coordinator. Paper III details the problems experienced and
identifies needed changes in the RTW processes. The experts suggested that the services
should be better coordinated, closer cooperation between stakeholders across levels and
services and the provision of a local RTW coordinator. In paper IV, challenges related to
obtaining successful integration were related to maintaining cooperation in different phases of
the process between the employee and the manager and between other stakeholders.
Conclusion: This thesis revealed that the current concept of RTW coordination in Norway
seems to have the consequences of limited impact on RTW. In addition, several challenges of
service coordination in RTW processes are identified. Bakgrunn: Koordinering har tidligere vist å fremme en raskere tilbakeføring til arbeid for
sykemeldte. Imidlertid er det fortsatt en pågående debatt om beste praksis for koordinering av
tilbakeføringstilbud, og i Norge er det lite kjent hvordan koordinering i slike prosesser
praktiseres. Formålet med denne avhandlingen var derfor å avdekke nåværende
koordineringsmodell, utvikle en forståelse for hvordan koordinering praktiseres og
utfordringene og konsekvensene praksisen har for tilbakeføringsprosesser, samt å identifisere
noen muligheter for fremtidig forskning og praksis.
Metode: Avhandlingen består av en kohortstudie av sykemeldte arbeidstakere som deltok i
Raskere-tilbake tilbud i Norge, hvor sammenhenger mellom personlige-, intervensjons- og
prediktive faktorer knyttet til å bli tildelt en koordinator ble undersøkt (studie I), samt
assosiasjoner mellom å ha en koordinator og tid til tilbakeføring (studie II). To kvalitative
studier inngår; En gruppeintervjustudie som utforsker eksperter på sykefraværsoppfølging
sine meninger om utfordringer og nødvendige endringer i oppfølgingen av sykemeldte i
Norge (studie III), og en individuell intervjustudie hvor lederes erfaringer med å fremme
inkludering i arbeidslivet ble undersøkt (studie IV).
Resultater: Artikkel I viste at å få tildelt en koordinator er vanlig i Raskere-tilbake tilbud;
koordinatoren var imidlertid bare ansvarlig for å koordinere sine egne tjenester. Ansatte med
koordinator hadde flere fagfolk involvert og mer kontakt med andre aktører. Artikkel II viste
at ansatte som fikk en koordinator kom senere tilbake til jobb enn de uten en koordinator.
Dette resultatet var imidlertid ikke statistisk signifikant i den justerte analysen. For tid til
første tilbakeføring i samme stillingsprosent som før fraværet var det ingen statistisk
signifikant forskjell mellom de som hadde og de som ikke hadde en koordinator. Artikkel III
beskriver erfarte utfordringer i sykefraværsoppfølging, og identifiserte behov for endringer i
tilbakeføringsprosessen. Ekspertene foreslo at tjenestene skulle koordineres bedre, et tettere
samarbeid mellom aktører på tvers av nivåer og tjenester, samt å tilby en lokal
tilbakeføringskoordinator. I artikkel IV knyttet ledere utfordringer med å oppnå vellykket
integrering i arbeidslivet til å opprettholde samarbeid i ulike faser av tilbakeføringsprosessen,
mellom medarbeider og leder, samt med andre aktører.
Konklusjon: Denne avhandlingen avdekket at den nåværende modellen for koordinering av
tilbakeføring til arbeid i Norge ser ut til å ha begrenset innvirkning på tilbakeføring. I tillegg
er flere utfordringer med koordinering av tjenester i tilbakeføringsprosesser identifisert.