Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJenssen, Dag
dc.contributor.authorSeljetun, May
dc.date.accessioned2019-10-23T06:11:48Z
dc.date.available2019-10-23T06:11:48Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/7759
dc.descriptionMaster i sosialfagen
dc.description.abstractOppgavens tema er om hvordan den norske offentlige utredningen «NOU 2016:16 Ny barnevernslov - Sikring av barnets rett til omsorg og beskyttelse» skriver om lovfestet rett til barneverntjenester for barn. NOU-en er et styringsdokument som gir en signaleffekt for fagfeltet barnevern, og signalet er å innføre lovfestet rett til barneverntiltak for barn. NOU-en viser til fem ulike hensyn som må tas når lovfesting av rettigheter skal innføres. De fem hensynene er: 1. Internasjonale konvensjonsforpliktelser som menneskerettighets- og barnekonvensjonen. 2. Nasjonal harmonisering av lovverket og fagfeltets korrespondering av rettigheter og plikter 3. Barnet som et juridisk individ 4. Barnet som psykologisk individ 5. Regulering av fagfeltet og regulering av profesjonsutøvers skjønnsutøvelsesprosess Ved å lovfeste rett innenfor fagfeltet barnevern, skaper tekstoppbygningen også to implikasjoner som ikke er inngående drøftet i NOU-en. Den ene gjelder barnets stilling i samfunnet når det innføres lovfestet rett til barneverntiltak, og den andre gjelder profesjonsutøvers stilling innenfor fagfeltet. NOU 2016:16 ses i sammenheng med fem andre politiske dokumenter som har omtalt lovfesting av rett til barneverntiltak, i perioden fra barnevernloven ble innført i 1992 frem til NOU 2016:16 kom. Tre foregående NOU-er peker fram teksten for å rettighetsfeste, og to andre politiske dokumenter i form av en stortingsmelding og en proposisjon går imot et slikt forslag. Oppgavens problemstilling analyseres ut fra diskursteori. Det betyr en analyse av hvordan språklige mønstre i en tekst skaper og lukker det betydningsfulle innenfor en kontekst, det vil si en betydningsdannelsesprosess. Hensikten med analysen er å bidra til å se hvordan betydningsdannelsesprosessen i NOU-ene er skapt. Oppgaven gir også et innblikk i teori om juridifisering, og teori om ansvarliggjøringsmekanismer og skjønnsutøvelsesprosesser. Dette bidrar til å forstå teksten i NOU 2016:16 som en del av en kontekst innenfor fagfeltet barnevern.en
dc.description.abstractThe topic of this thesis is about how the Norwegian public report "NOU 2016: 16 New Child Welfare Act - Securing the child's right to care and protection" writes about the statutory rights to child welfare services for children. The NOU is a governing document that provides a signal effect for the field of child welfare, and the signal is to introduce statutory rights to child welfare measures for children. The NOU refers to five different considerations that must be taken when introducing rights legislation. The five considerations are: 1. International convention obligations such as the human rights and children's rights. 2. National harmonization of legislation and the field correspondence of rights and obligations 3. The child as a legal individual 4. The child as a psychological individual 5. Regulation of the field and regulation of the professional practitioner's discretionary process The text structure also creates two implications by statutory law within the field of child welfare, which is not discussed in depth. One regarding the child's position in society when statutory rights to child welfare measures is introduced, and the other regarding the position of professional practitioner within the field. NOU 2016: 16 is seen in the context of five other political documents that have referred to legislation on the right to child welfare measures, from the period from the Child Welfare Act was introduced in 1992 until NOU 2016: 16 came. Three previous NOUs have built up the text in order to introduce rights, and two other political documents in the form of a White paper and a Proposition against. The topic of the thesis is analyzed based on discourse theory. It means an analysis of how linguistic patterns in a text create and close the significant within a context, that is, a meaning formation process. The analysis helps to see how the significance formation process in the NOUs is created. The thesis also gives an insight into the theory of legalization, and theory of accountability mechanisms and discretionary processes. That is, theory that helps to understand the text in NOU 2016: 16 as a part of a context within the field of child welfare.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360en
dc.subjectBarnevernen
dc.subjectBarneverntjenesteren
dc.subjectOffisielle styringsdokumenteren
dc.subjectBetydningsdannelsesprosesseren
dc.subjectJuridifiseringen
dc.subjectAnsvarliggjøringen
dc.subjectSkjønnsutøvelseen
dc.titleLovfesting av rett til barneverntjenester - en diskursteoretisk analyse av politiske dokumenteren
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel