Verdien av tilknytning for ungdom - En kvantitativ masteroppgave om sammenhengen mellom ungdommers skoleprestasjoner og deres forhold til foreldre, venner og skole
Master thesis
Published version
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- SAM - Master i Barnevern [111]
Abstract
Bakgrunn: Utdanningsforskning har fokusert på kjønn, foreldrenes utdanning og familiens
materielle ressurser, som variabler med innflytelse på skoleprestasjoner. Utdanningsforskning
har i mindre grad fokusert på betydningen av ungdommenes opplevelse av foreldrerelasjoner,
og det er i hovedsak her denne studien kommer inn.
Teoretisk utgangspunkt: Tiknytningsteori antar at optimal tilknytning til foreldrene i
barndommen tilrettelegger for utvikling av ressurser hos barnet som er viktig for
skoleprestasjoner. Ressursene handler om evnen til å konsentrere seg på skolen og å føle at
den kunnskapen man besitter er god nok. Optimal tilknytning antas å være helsefremmende,
sub-optimal tilknytning antas å være utviklingshemmende. Et spekter fra optimal til suboptimal
tilknytning brukes til å analysere sammenhengen mellom foreldrerelasjoner og
ungdommenes skoleprestasjoner. Tilknytningsteori antar videre at relasjonen til foreldre
legger grunnlag for hvordan relasjoner til nye signifikante andre blir til. Den signifikante
andre er den eller de som betyr noe for individet her og nå. Med utgangspunkt i teori om den
signifikante andre undersøkes det om skoletrivsel og vennerelasjoner kan veie opp for suboptimale
foreldrerelasjoner.
Metode: Det er lånt data fra tverrsnittstudien Ung i Oslo 2018 for statistiske analyser.
Gjennomsnittskarakter er avhengig variabel. Måleinstrumentet Parental Bonding Instrument,
et analytisk verktøy, er anvendt for å måle opplevd tilknytning. Vennerelasjoner og
skoletrivsel presenteres som kontrollvariabler og i samspillsanalyser.
Resultat: 1) Det er sammenheng mellom foreldrerelasjon og skoleprestasjoner; 2) Når det
kontrolleres for sosioøkonomiske forhold reduseres litt av sammenhengen for de opplevde
foreldrerelasjonene; 3) Analysene viser minimal kjønnsforskjell for de opplevde
foreldrerelasjonene; 4) Analysene viser at skoletrivsel og vennerelasjoner ikke har signifikant
statistisk beskyttende effekt; 5) De som tror/mener de ikke har venner å stole på, rapporterer
relasjonene til foreldrene ulikt. Det førte til at opplevd foreldrerelasjon for denne gruppen
ikke er signifikant.
Konklusjon: Studien burde kommuniseres ut til det skolepolitiske feltet, så vel som det
barnevernfaglige. For å fange opp alle ungdommer som opplever sub-optimale relasjoner til
sine foreldre, oppfordres det til å rette større fokus på tverretatlige lavterskeltilbud til foreldre.
For eksempel foredrag og kurs, med siktet på å hjelpe foreldre til å skape stabile, støttende og
mer oppmuntrende relasjoner til sine ungdommer. Background: The research focus in education sciences has been on parent level of education,
gender and the material resources of a given family – variables that can be tied to different
levels of school achievement. To a lesser extent, education research has focused on the
significance of the adolescent’s experience of parental relationships, which is the subject
matter of this study.
Theoretical basis: Attachment theory presents the assumption that a secure attachment to
parents in childhood lays the foundation for development of resources necessary for
performance in school. These resources relate to the ability to maintain concentration and to
feel that their knowledge is sufficient. Secure attachment is health promoting while insecure
attachment is inhibitory to development. A spectrum between secure and insecure attachment
is used to analyse the relationship between parental bond and performance in school.
Attachment theory further assumes that the parental bonding lays the foundation for the
formation of relationships with new significant others. The significant other is that person or
those persons important to the individual here and now. With basis in theory of the significant
other, research is conducted on whether or not school satisfaction and friendships can
outweigh insecure parental bonding.
Method: Data is borrowed from the cross-sectional survey “Ung i Oslo 2018” (lit. “Young in
Oslo”) for statistical analyses. Average grade is the dependent variable. Parental Bonding
Instrument is an analytical tool used to measure experienced attachment. Friendships and
school satisfaction are presented as control variables and in interaction analyses.
Findings: There is a correlation between parental bonding and school performance. 2) When
accounting for socioeconomical relations, the correlation of the experienced parental bond is
slightly reduced. 3) The analyses show minimal gender difference for the experienced
parental bonds. 4) The analyses show school satisfaction and friendships have insignificant
statistical protective effect. 5) Those who believe or think they lack friends they can trust,
report parental bonds differently. This led to the experienced parental bond for this group
being insignificant.
Conclusion: This study should be communicated to the education political field, as well as the
field of child protection politics. In order to account for the adolescents who are experiencing
insecure parental attachment, focusing on interdepartmental low-threshold services for parents
is encouraged. For instance, lectures and courses with the intention of helping parents create
stable, supportive and encouraging bonds with their adolescents.
Description
Master i sosialfag