En begrepshistorisk analyse av «seksuelle overgrep mot barn»
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/7683Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven har hatt som mål å følge utviklingen om hvordan seksuelle overgrep
mot barn har blitt skrevet fram i lovens forarbeider. Hvordan seksuelle overgrep mot barn har
blitt straffet, og hvilken forståelse fenomenet har blitt møtt med, har utviklet seg mye i løpet
av forrige århundre. Gjennom tre odelstingsproposisjoner har det blitt analysert fram
betraktninger og perspektiver på seksuelle overgrep mot barn, i tidsperiodene 1927, 1961-
1962 og 1999-2000. Oppgavens analytiske tilnærming er inspirert av Reinhart Kosellecks
begrepsanalyse. Analysen legger til grunn at gjennom en studie av språket kan man lese
hvordan begreper har endret seg i historien. Dette gjøres ved å studere begreper i sin egen
samtid og sammenligne begrepets utvikling fra ulike tidsrom. Utviklingen har gått fra å
betrakte seksuelle overgrep mot barn som et fenomen som krenker samfunnsmoralen – til at
barnet blir betraktet som et enkeltindivid med rettigheter til å beskyttes for slike overgrep.
Mot slutten av 1990-tallet og starten av 2000-årene har personer dømt for seksuelle overgrep
mot barn i større grad enn før blitt en gruppe man ønsker å hjelpe. Hjelpen skjer i form av
straffens preventive tanke om behandling – med mål om å endre den dømtes
handlingsmønster.
Beskrivelse
Master i sosialfag