• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Sosialt arbeid
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Sosialt arbeid
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Svake sosiale relasjoner og problematferd. En studie av sammenhenger mellom problematferd, sosiale relasjoner og kjønn

Almasi, Beata
Master thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
Almasi_Beata.pdf (481.9Kb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/7680
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • SAM - Master i Sosialt arbeid [245]
Abstract
Denne masteroppgaven omhandler sammenhenger mellom sosiale relasjoner, problematferd og kjønn.

Ungdommene i utvalget er vanlige norske ungdommer: noen av dem har utfordringer, mens andre ikke har

det.

Målet med oppgaven var å avdekke sammenhenger mellom sosiale relasjoner og problematferd, og

undersøke om kjønn har noe å si for hvorvidt ungdommer blir involvert i problematferd. Jeg undersøkte

ungdommer som har vært i kontakt med barnevernet og de som ikke har vært det hver for seg, for å få en

bedre forståelse av forskjellene på disse gruppene.

Oppgavens sentrale spørsmål er: Hvordan kan vi forstå sammenhengen mellom svake relasjoner til

foreldre, venner og skole og risikoen for å utvise problematferd? Hvordan spiller kjønn inn i disse

sammenhengene? Finner vi andre mønstre når det gjelder den gruppen av barn som nylig har vært i

kontakt med barnevernet?

Utvalget består av 14578 ungdomsskoleelever fra kommuner som har brukt tilleggsmodulen i

Ungdataundersøkelsene som omhandler kontakt med hjelpeapparatet.

I analysene ble det gjennomført krysstabellanalyser mellom kjønn, klassetrinn, relasjoner til foreldre, skole

og venner og problematferd, og logistiske regresjonsanalyser mellom kjønn, klassetrinn, relasjoner til

foreldre, skole og venner og problematferd, i første omgang for hele utvalget, deretter for ungdommer som

har vært i kontakt med barnevernet og de som ikke har vært det hver for seg.

I analysen min kommer det fram at sterke relasjoner til foreldre og skole betyr mye for problematferd både

for ungdommer som har vært i kontakt med barnevernet og de som ikke har vært det.
 
This master thesis is about connections between social relations, problem behavior and

gender. The adolescents in the sample are ordinary Norwegian youth: some of them have

challenges, while others do not.

The purpose of this paper is to uncover connections between social relations and problem

behavior, and to investigate whether gender has any effect on whether adolescents became

involved in problem behavior or not. I investigated young people individually who have been

in contact with the child welfare services and those who have not been, to get a better

understanding of the differences between these groups.

The main questions of the paper are: How we can understand the connection between weak

relationships with parents, friends and school and the risk of problem behavior? How does

gender play in these contexts? Do we find other patterns when it comes to the group of

children who have recently been in contact with the child welfare service?

The present paper uses data from a nationwide representative survey of Norwegian

adolescents. The sample consists of 14578 secondary school pupils from municipalities who

have used the supplementary module in the survey, which deals with contact with the support

system.

The analysis carried out cross-table analysis between gender, class levels, relationships with

parents, school and friends and problem behavior, and logistical regression analyzes between

gender, class levels, relationships with parents, school and friends and problem behavior, first

for the entire sample, then for adolescents who have been in contact with the child welfare

service and those who have not been there separately.

From my analysis it emerges that strong relationships with parents and school affect problem

behavior for both young people who have been in contact with the child welfare service and

those who have not.
 
Description
Master i sosialfag
Publisher
OsloMet - Storbyuniversitetet

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit