Mangfoldsledelse i norske oppstartsbedrifter: En casestudie av hvordan norske, små teknologibedrifter forholder seg til mangfoldsledelse.
Abstract
Globalisering, teknologiske og demografiske endringer er med på å forme
den konteksten bedriftene opererer i dag. Som et resultat av dette fører
det til ytterligere behov for global arbeidskraft for å møte behov fra ulike
marked. Bedrifter kan ha varierende fokus på hvordan å ansette, integrere
og få fullt utbytte av arbeidstakere med bakgrunn og trekk som viker fra
normen. Det er blitt gjort mye forskning på mangfold og mangfoldsledelse
på store bedrifter, men forskning på små bedrifter er mangelfullt. I den
forbindelse finner vi det interessant at Norge består av 99 % SMB slik at vi
anser det som viktig å forske mer på denne dette mangelen i forskningen.
Gjennom en casestudie av 5 norske, små bedrifter i teknologibransjen,
undersøker vi hvordan de forholder seg til mangfoldsledelse. Vi gir et
innblikk i de ulike bedriftenes motivasjon for å velge å drive med
mangfoldsledelse, eller begrunnelser for å ikke drive med
mangfoldsledelse. Det undersøkes hvordan de ulike bedriftene er
organisert og utfordringer knyttet til å drive mangfoldsledelse. Resultatene
viste store forskjeller i hvordan de ulike bedriftene forholdt seg til
mangfoldsledelse. Graden av organisering var svært ulik, i tillegg ser vi en
sammenheng mellom motivasjon og hvordan mangfoldsledelse blir utført i
bedriftene. Changes regarding globalization, technological and demographic changes
are shaping the context in which businesses operate in today. As a result,
it leads to additional needs for a global workforce as a need to meet the
demands from different markets. Leaders can have various focus of how
to hire, integrate and achieve the full benefit of employees with
characteristics and traits that depart from the norm. A lot of research has
been conducted towards diversity and diversity management at large
companies, but research on small businesses is deficient. Regarding this
connection, we find it interesting that Norway consists of 99 % SMEs and
therefore we consider additional research important. In our case study of 5
small Norwegian companies in the technology industry, we examine how
these firms relates to diversity management. We present an insight of their
motivation towards, or reasons for not committing to diversity
management. We examine how the various companies are organized and
in addition to what challenges they experience in connection of being a
small firm, including managing diversity. The results showed big
differences in how the various companies related to diversity
management. The degree of organization was very different and in
addition, we see a connection between their motivation and how diversity
management is carried out in the companies.
Description
Master i økonomi og administrasjon