En analyse av ladestasjonnettverk og førstegangsregistrerte biler i Norge
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/7672Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven studerer hvordan utbygging av ladestasjoner
påvirker sammensetningen av førstegangsregistrerte biler i Norge.
Regjeringen legger til grunn at alle nye personbiler skal være
nullutslippskjøretøy i 2025. Utbygging av ladenettverk for elbiler er et
verktøy som kan bidra til å nå dette målet. Jeg benytter teoretiske
modeller for å predikere effekten av nye ladestasjoner, og tester så
prediksjonene ved hjelp av empirisk analyse.
I den teoretiske delen sammenligner jeg tre modeller basert på Hotellings
lineære by. Den første modellen, en såkalt singlehoming-modell beskriver
hvordan utbygging av ladestasjoner påvirker konkurransen mellom
konvensjonelle og elektriske biler når det antas at hver konsument kun
kjøper én bil. Denne modellen predikerer at en økning i antall
ladestasjoner vil føre til substitusjon fra konvensjonell bil til elbil blant
konsumenter. I den andre og den tredje modellen tillates såkalt
multihoming - at konsumenter kan kjøpe både konvensjonell bil og elbil. I
et marked med multihoming vil utfallet være avhengig av hvordan
utbygging av ladestasjoner påvirker betalingsvilligheten ved kjøp av en
ekstra bil. Her sammenligner jeg to ulike modeller.
Den empiriske analysen baserer seg på data fra de 20 mest folkerike
kommunene i Norge i tidsrommet 2010 til 2017. Her finner jeg at
utbygging av ladestasjoner fører til en reduksjon i antall dieselbiler i de
fleste kommunene, og en økning i antall elbiler i alle kommunene.
Reduksjonen i antall dieselbiler er større enn økningen i antall elbiler, noe
som taler for at utbygging av ladestasjoner bidrar til mindre multihoming.
Beskrivelse
Master i økonomi og administrasjon