Barns deltakelse i terapi ved familievernkontoret - Hvordan ivaretar terapeuter ved familievernkontoret barns deltakelse i terapi når foreldre utøver vold eller sinne i hjemmet?
Abstract
This master thesis is a qualitative study about therapists’ experiences, and knowledge,
involving children in therapy when the family is affected by violence and/or anger issues. The
thesis enlightens the therapist’s engagement involving children into the therapeutic process,
and with a critical eye we ask questions about how the family welfare system take care of the
child perspective in the cases mentioned. A major aim of the master thesis is to enlighten the
benefits of involving children in therapy and to show how important involvement in the
therapeutic process is for children to create meaning, predictability and coherence in their
lives. An inspiration to study this issue is from one of the family welfare offices in Oslo who
did a content examination in 2016 to ascertain the number of cases from the year before
affected by violence and/or anger issues. An important discovery was the low number of
children-and/or family conversations undertaken in those cases in relation to the number of
couple sessions. The examination report functions as a backdrop for this paper. In our study
we ask the same therapists from the content examination about their experience and attitude
towards involving children in therapy. We pose the question: “What about the children in the
remaining cases?” The theoretical foundation in our study is based on “sense of coherence”
by Aron Antonovsky. We want to relate therapists’ experiences and attitudes bringing
children into therapy with research about “sense of coherence”, and focus on how therapist´s
own “sense of coherence” influences their choices. Oppgaven er en kvalitativ studie av terapeuters vurderinger og erfaringer med, å involvere
barn i terapi der familien er berørt av vold- og/eller sinneproblematikk. Oppgaven omhandler
terapeuters holdninger til å inkludere barnet i det terapeutiske forløpet, og med et kritisk blikk
stiller vi spørsmålet om familievernkontorets ivaretakelse av barneperspektivet i de nevnte
saker. I forbindelse med en omfangsundersøkelse ved et familievernkontor i Oslo i 2016 ble
det kjent at det var svært mange berørte barn av vold- og sinneproblematikk. I
omfangsundersøkelsen kom det også frem at det ble utført en lav andel barne- og
familiesamtaler sett i relasjon til parsamtaler i de nevnte saker. Undersøkelsen ligger som en
bakgrunn for masteroppgaven, og inspirerte oss til å utforske terapeutenes holdninger og
erfaringer med å inkludere barn i terapi. Gjennom omfangsundersøkelsen og
praksisplassavvikling i vårt masterstudium ved familievernkontoret har det samme spørsmålet stadig dukket opp: «Hva med barna?». Det teoretiske rammeverket for studien er basert på
«sense of coherence» av Aron Antonovsky. Teorien er relevant for vår studie ved at den
fremhever i hvilken grad terapeuters «sense of coherence» kan se ut til å påvirke deres
vurderinger om å inkludere barn i terapi. Studien har som mål å belyse barnets rolle i det
terapeutiske forløpet ved familievernkontoret, og sette fokus på viktigheten av at barn har en
forståelse av hva som foregår i egne liv og kan skape sammenheng i tilværelsen gjennom
deltakelse i terapien.
Description
Master i familiebehandling