Fullskala-simulering - En hensiktsmessig læringsmetode i master- og videreutdanning i intensivsykepleie?
Master thesis
Published version
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/7603Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Introduksjon: I rammeplan for videreutdanning i intensivsykepleie står det at høgskolene skal ta i
bruk pedagogiske metoder som stimulerer studenten til egenaktivitet, selvstendighet og kritisk
tenkning. Et godt didaktisk arbeid handler om at det må være sammenheng mellom
læringsaktivitetene som velges, og faktorer som emnets innhold, læringsmål, studentforutsetninger
og ulike rammevilkår. Med bakgrunn i læringsutbytte kan fullskala-simulering brukes for å oppnå
kunnskaps, ferdighets og holdningsmål.
Hensikt: Studiens hensikt er å beskrive hvilke opplevelser og erfaringer
intensivsykepleiestudenter har med bruk av fullskala-simulering som læringsmetode i
intensivutdanningen. Studien vil forhåpentligvis gi svar som kan være med på å identifisere
faktorer som kan ha betydning for tilrettelegging, tilpasning, utvikling og gjennomføring av
læringsmetoden.
Metode: Studien har en kvalitativt og utforskende design, hvor fokusgruppeintervju er valgt som
datainnsamlingsmetode. Datamaterialet ble analysert ved Braun og Clarke sin tematiske
innholdsanalyse.
Resultat: Funnene i studien består av 5 tema med bakgrunn i 26 koder med tilhørende
tekstelementer. Faktorer som tilrettelegging og informasjon, psykososialt læringsmiljø, opplevelse
av å delta i scenarioer og forholdet mellom fasilitator og deltagerne har betydning for
intensivsykepleiestudentenes opplevelse av deltagelse og læring ved fullskala-simulering.
Konklusjon: Fullskala-simulering er en ønsket læringsmetode blant intensivsykepleiestudentene,
hvor den didaktiske relasjonsmodellens ulike kategorier vil få betydning for studentenes
opplevelse av å delta og lære gjennom fullskala-simuleringens ulike faser.
Beskrivelse
Master i intensivsykepleie