dc.contributor.author | Aalen, Marit | |
dc.contributor.author | Zachrisson, Anders | |
dc.date.accessioned | 2019-09-09T11:31:21Z | |
dc.date.accessioned | 2019-09-25T09:05:21Z | |
dc.date.available | 2019-09-09T11:31:21Z | |
dc.date.available | 2019-09-25T09:05:21Z | |
dc.date.issued | 2017-01-15 | |
dc.identifier.citation | Aalen MS, Zachrisson A. En dannelsesreise i animasjonens landskap - didaktikk og etikk i Disneys Pinocchio. InFormation - Nordic Journal of Art and Research. 2017;6(1):1-14 | en |
dc.identifier.issn | 1893-2479 | |
dc.identifier.issn | 1893-2479 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/7571 | |
dc.description.abstract | Artikkelen framstiller Disneys Pinocchio som en dannelsesreise der utvikling av dyder står på dagsorden. Hensikten er å vise hvordan filmen kan brukes til å levendegjøre etiske og kristne tema er i undervisning. Temaene settes i relasjon til barns selvutvikling, og bidrar dermed til å realisere den dannelsesdimensjonen som blir fremhevet i styringsdokumenter for både skole og barnehage. Forfatterne bruker hovedtrekkene i filmen til å vise at den dramatiserer en utvikling fra klassisk dydsetikk til en mer kristent orientert etikk. Analysen trekker veksler på dydsetikk, slik den er utformet i antikken og slik den er blitt kristnet gjennom filosofer som Søren Kierkegaard. I forfatternes lesning handler Disneys Pinocchio om at selvutvikling i dydsetisk forstand forutsetter evnen til å gjenkjenne ondskap og aktivt velge det gode. Artikkelen legger også vekt på hvordan tegnefilmens kunstneriske virkemidler bidrar til å levendegjøre den etiske tematikken, og knytter an til fortellermåter barn allerede er kjent med. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus | en |
dc.relation.ispartofseries | Nordic Journal of Art and Research;Årg 6 Nr 1 | |
dc.rights | Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License. | en |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Dydsetikk | en |
dc.subject | Kristendom | en |
dc.subject | Animasjon | en |
dc.subject | Tegnefilmer | en |
dc.subject | Ondskap | en |
dc.subject | Selvutvikling | en |
dc.title | En dannelsesreise i animasjonens landskap - didaktikk og etikk i Disneys Pinocchio | en |
dc.type | Journal article | |
dc.type | Journal article | en |
dc.type | Peer reviewed | en |
dc.date.updated | 2019-09-09T11:31:21Z | |
dc.description.version | publishedVersion | en |
dc.identifier.doi | https://dx.doi.org/10.7577/information.v6i1.2555 | |
dc.identifier.cristin | 1526358 | |
dc.source.journal | InFormation - Nordic Journal of Art and Research | |