En dannelsesreise i animasjonens landskap - didaktikk og etikk i Disneys Pinocchio
Journal article, Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/7571Utgivelsesdato
2017-01-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Aalen MS, Zachrisson A. En dannelsesreise i animasjonens landskap - didaktikk og etikk i Disneys Pinocchio. InFormation - Nordic Journal of Art and Research. 2017;6(1):1-14 https://dx.doi.org/10.7577/information.v6i1.2555Sammendrag
Artikkelen framstiller Disneys Pinocchio som en dannelsesreise der utvikling av dyder står på dagsorden. Hensikten er å vise hvordan filmen kan brukes til å levendegjøre etiske og kristne tema er i undervisning. Temaene settes i relasjon til barns selvutvikling, og bidrar dermed til å realisere den dannelsesdimensjonen som blir fremhevet i styringsdokumenter for både skole og barnehage. Forfatterne bruker hovedtrekkene i filmen til å vise at den dramatiserer en utvikling fra klassisk dydsetikk til en mer kristent orientert etikk. Analysen trekker veksler på dydsetikk, slik den er utformet i antikken og slik den er blitt kristnet gjennom filosofer som Søren Kierkegaard. I forfatternes lesning handler Disneys Pinocchio om at selvutvikling i dydsetisk forstand forutsetter evnen til å gjenkjenne ondskap og aktivt velge det gode. Artikkelen legger også vekt på hvordan tegnefilmens kunstneriske virkemidler bidrar til å levendegjøre den etiske tematikken, og knytter an til fortellermåter barn allerede er kjent med.