Barnevernets møte med døve barn - Saksbehandleres erfaringer med døve og hørselshemmede barn og unge i barnevernet
Master thesis
Published version
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/7111Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- SAM - Master i Barnevern [111]
Sammendrag
Temaet i masteroppgaven går ut på et lite belyst område innenfor forskning som omhandler døve og
hørselshemmede barn og unge i barnevernet. Problemstillingen går her ut på barnevernspedagogens
erfaringer i møte med døve og hørselshemmede med behov for hjelp fra barnevernet. Blant annet stilles det
spørsmål om barnevernspedagogens kompetanse om barn med hørselstap. Hvor går grensa for hva som er
til barnets beste? Hvordan opplever og takler barnevernspedagogen de utfordringer som oppstår i møtet
med det hørselshemmede eller døve barnet? Med feministiske perspektiver av Smith og Beauvoir, hvor
menns forståelse og undertrykkelse av kvinner blir brukt som metafor for hørendes forståelse og gjerne
ubevisste undertrykkelse av døve og hørselshemmede, bidras det til flere ulike måter å forstå de ulike
utfordringene som oppstår i det barnevernsfaglige arbeidet med døve og hørselshemmede barn og unge.
Tidligere forskning på samtaler med minoritetsbarn, tolkemedierte samtaler og døvhet i Norge generelt har
også bidratt å se hele konteksten og meningen i barnevernspedagogens erfaringer. Det ble brukt
semistrukturerte og kumulative intervjuer med fire saksbehandlere fra hver sin barnevernstjeneste fra
forskjellige steder i Østfold. Blant de viktige spørsmålene ble det spurt om hvordan barnevernspedagogen
opplever samarbeidet med den unge, hvilke utfordringer de møter, hvordan de opplever eventuelt
samarbeid med andre instanser, og hvilke tanker de har rundt hva som er viktig for barnets deltakelse i
familieliv. Med tematisk analyse ble teksten fra intervjuene kodet og delt inn i fire sentrale temaer: Kunnskap
og kompetanse, deltakerperspektivet, tid og ressurser og tolkesituasjonen. Analysen av teksten er til dels
inspirert av Foucaults diskursanalyse hvor makt fremheves som en viktig del av forståelsen av
saksbehandlernes erfaringer i møtet med den unge. Blant funnene har det kommet fram en del frustrasjon
fra saksbehandlerne hvor de opplever manglende kompetanse og veiledning i det å møte et døvt eller
hørselshemmet barn/ ungdom. Det er mange utfordringer rundt bruken av tolk, og hvorvidt de kan stole på at
tolken formidler det som blir sagt. Det er vanskelig å få den personlige kontakten med ungdommen når man
bruker en tredjeperson til å tolke samtalen. Det brukes mindre tid enn det egentlig er behov for og det er
utfordrende å kontakte den døve når man ikke har lov å sende elektronisk melding på grunn av
taushetsplikt, men hvordan ellers skal den døve få beskjed om utsettelse av møte, ny avtale, eller annen
viktig beskjed? Analysen av funnene har blant annet vist at det barnevernsfaglige arbeidet med døve og
hørselshemmede barn og unge trenger sårt et kunnskapsløft og økt kompetanse i barnevernet.
Beskrivelse
Master i sosialfag