Tverrfaglig samarbeid mellom barneverntjenesten og politi i forbindelse med tilrettelagte avhør. Aktørenes ansvar og rolle i saker som omhandler vold mot barn i nære relasjoner.
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/7088Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- SAM - Master i Barnevern [111]
Sammendrag
This thesis investigates the interdisciplinary collaboration between the Child Care services and the Police
and their responsibilities and roles in cases of child violence in family relations. When children live under
conditions that might danger their health and development, the responsibility, on behalf of the Norwegian
community, is in the hands of the Child Care services and the Police to ensure the best interest of the child.
The research question is what promotes or inhibits the interdisciplinary collaboration between the Child
Care services and the Police in cases of child violence. And more specific, how the collaboration related to
forensic interviews with the child ensures the best interest of the child. I use semi structured in-depth interviews within a phenomenological approach as research method. My
study consists of eight informants, four from the Police, three from the Child Care services and one from the
Child Emergency centre. Exploring the informants´ own experiences and their views on the interdisciplinary
collaboration was my main focus.
My results show that the interdisciplinary collaboration between the Child Care services and the Police is
known to be complex and challenging for the parties. Different laws and legislation, and different attitudes
towards what defines violence often complicate the collaboration. Also, differences in their interpretation of
the problem and knowledge on child violence and how to ensure the child best interest influence the
collaboration. I therefore argue communication and trust to be significant to ensure necessary knowledge
sharing in interdisciplinary collaboration. Especially trust is challenged when lacking a common
understanding of the problem and mutual interpretations on how to resolve it. For instance,
the Police explain that the Child Care services start their own investigation by talking to the child without
involving the Police. The «Child Houses», being part of the Police services, provide better opportunities to
reach common ground regarding mutual goals and common understanding of the problem and
consequently, better terms for interdisciplinary collaboration. Still, however, the potential is in improved rules
and regulations for the collaboration to clarify different responsibilities and roles. Hence, I discuss the
importance of clarifying expectations related to the roles of respectively the Child Care service and the
Police through increase knowledge sharing. Only then the parties would gain necessary knowledge about
each others profession to ensure common knowing on problem solving. This is critical to safeguard the
children and ensure their best interest in heart. Denne oppgaven handler om det tverrfaglig samarbeidet mellom barneverntjenesten og politi, og deres
ansvarsområder og roller i saker som omhandler vold mot barn i nære relasjoner. Der barn lever under
forhold som kan skade deres helse og utvikling har barneverntjenesten og politi et spesielt ansvar som
samfunnsaktører å gripe inn og ivareta barnets beste. Problemstillingen i denne oppgaven er derfor hva
som fremmer og hemmer tverrfaglig samarbeid mellom barneverntjenesten og politi i forbindelse med
tilrettelagte avhør av barn, og hva et fungerende tverrfaglig samarbeid betyr for ivaretagelsen av barnet.
Jeg har benyttet semistrukturerte livsverdensintervjuer innenfor en fenomenologisk tilnærming som metode
for datainnsamlingen. Til sammen åtte intervjuer, derav fire i politiet, tre i barneverntjenesten og en fra
barnevernvakten utgjør informantene mine. Målet har vært å undersøke informantenes egne erfaringer og
opplevelser knyttet til det tverrfaglige samarbeidet.
Funnene mine viser at tverrfaglig samarbeid mellom barneverntjenesten og politi oppleves som kompleks
og utfordrende på flere områder. Ulikt lovverk og ulike holdninger til vold og anmeldelse syntes å være en
årsak til at samarbeidet oppleves som vanskelig. I tillegg er ulik problemforståelse og kunnskap til hva som
betegnes som vold andre årsaker til at samarbeidet oppleves som vanskelig. Jeg argumenterer derfor for at
kommunikasjon og tillit er vesentlige forutsetninger for å lykkes med nødvendig kunnskapsdeling i det
tverrfaglig samarbeid. Mye tyder på at tilliten blir satt på prøve grunnet manglende problemforståelse om
hverandres oppgaver i saker der for eksempel politiet viser til at barneverntjenesten starter undersøkelser
uten å involvere politiet. Barnehusene som er underlagt politiet, har gitt gode muligheter for felles målsetting
og problemforståelse og dermed bedre betingelser for et tverrfaglig samarbeid. Potensialet er likevel en
bedring av faste rammer og retningslinjer for samarbeidet, som kan bidra til at aktørene har en klar
forestilling om ansvarsfordelingen i samarbeidet. Jeg diskuterer derfor viktigheten av avklarte forventninger
til hverandres roller gjennom økt profesjonskunnskap og kunnskapsdeling for å skape en felles
problemforståelse mellom aktørene. Dette for å lykkes med nødvendig ivaretagelse av barnet i dette
samarbeidet.
Beskrivelse
Master i sosialfag