Hvordan skape digitalt engasjement? En kvalitativ studie av digital transformasjon i en stor tradisjonell organisasjon
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/7071Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Masteroppgaven tar for seg hvordan digital transformasjon kan håndteres i tradisjonelle organisasjoner, og
hva som skal til for å lykkes. Den teknologiske utviklingen fører til at tradisjonelle organisasjoner må
gjennom en digital transformasjon for å opprettholde sin konkurranseevne. Den økende frekvensen av
digitale disrupsjoner stiller nye krav til etablerte organisasjoners endringsevne.
Oppgaven tar utgangspunkt i ett case; en enhet innad i en stor og tradisjonell tjenesteytende organisasjon
som har sitt opphav i Norge. Data ble samlet inn ved å intervjue ni informanter i ulike alderskategorier og
land i regionen Sentral-Europa, Midtøsten, India og Afrika innen forretningsområdet Olje og gass. Innsamlet
data fra intervjuer komplementeres med organisasjonens interne datakilder. Oppgavens formål er å skape
en detaljert forståelse av digital transformasjon, og hvordan organisasjoner kan lykkes med omfattende
digitale endringsprosesser. Det er undersøkt gjennom følgende problemstilling:
"Hvordan kan store tradisjonelle organisasjoner håndtere digital transformasjon, og hvilke faktorer er viktige
for å lykkes?"
Studien bygger på empirisk forskning knyttet til digital transformasjon og digitalisering, samt teori om
organisatoriske kapabiliteter. Gjennom innsamlet data og empirisk forskning finner studien fem viktige
faktorer for å lykkes med digital transformasjon i en stor tradisjonell organisasjon; digital visjon,
toveiskommunikasjon, fleksibel struktur, digitale kapabiliteter og evnen til å koble sammen organisasjonen.
Oppgaven konkluderer med at to hoveddimensjoner må tilfredsstilles for å lykkes med digital
transformasjon; en klar digital agenda og et høyt nivå av digitalt engasjement. Dette betyr at en klar digital
visjon og handlingsplan må kommuniseres til de ansatte, og at de ansatte aktivt deltar og engasjerer seg i
endringen. This master thesis analyses how traditional organizations can succeed with a digital transformation. The
technological development causes traditional organizations to go through a digital transformation in order to
maintain their competitiveness. An increasing frequency of digital disruptions poses new demands on
established organizations ability to change.
This paper uses a single case methodology, and analyses a unit within a large and traditional service
organization that has its origins in Norway. We collected data by interviewing nine informants in different
age categories and countries in the Central Europe, Middle East, India and Africa region within the business
area Oil and Gas. Data collected from the interviews are complemented with internal data sources. The
purpose of this study is to create a detailed picture of digital transformation. In addition, how organizations
can succeed with a comprehensive digital change process. It is examined though answering the following
question:
"How can large traditional organizations deal and succeed with digital transformation?"
Empirical research related to digital transformation, digitalization, and organizational capabilities is the
theoretical foundation for this study. Through collected data and empirical research, the study discover five
key factors for succeeding with digital transformation in a large traditional organization; digital vision, bidirectional
communication, flexible structure, digital capabilities and the ability to connect the organization.
The study concludes that two main dimensions must be satisfied in order to succeed in digital
transformation; a clear digital agenda and a high level of digital engagement. This means that a clear digital
vision and action plan must be communicated to the employees, and that the employees have the ability to
actively participate and engage in the digital transformation.
Beskrivelse
Master i økonomi og administrasjon