Balansekunstnere. En kvalitativ studie av syv videregående skolers arbeid med rusproblematikk
Abstract
I 2016, mottok 33 000 mennesker tverrfaglig spesialisert rusbehandling innenfor spesialisthelsetjenesten i
Norge. Forskning viser at barn og unge med rusproblematikk ofte oppdages for sent. Et satsningsområde i
rusmiddelpolitikken er derfor forebygging av rusproblemer – og tidlig intervensjon ved en begynnende
rusproblematikk.
Temaet for denne masteroppgaven er ungdommers rusbruk sett fra et sosialfaglig perspektiv med den
videregående skolen som kontekst. Det undersøkes hvordan store, og mellomstore, videregående skoler
gjennomfører arbeidet knyttet til rusproblematikk blant elevene. Datamaterialet består av syv kvalitative
intervjuer med helse- og sosialfaglige ansatte ved videregående skoler, og analyseres med inspirasjon fra
institusjonell etnografi.
Analysen viser at rusbruk blant ungdommer i stor grad er normalisert; og flere unge balanserer
samfunnskrav og skolegang med et rusbruk på fritiden. Det forebyggende arbeidet i skolene består
hovedsakelig av kunnskapsformidling, relasjonsbygging, synlighet og tilgjengelighet. I tillegg trekkes
politisamarbeid, og forebygging av narkotika- og voldsbruk i russetiden, fram som sentrale aspekter av det
proaktive arbeidet. Kvaliteten og fokuset på arbeidet med rus er varierende på de ulike skolene, da
strukturelle hensyn som økonomi og inntakssnitt virker inn på de faktiske handlingsmulighetene til de
ansatte i skolen.
Analysen peker på at avdekking av rusproblematikk er utfordrende; med mindre rusproblematikken er av så
omfattende karakter at den intervenerer med skoletiden. Selv da er det begrensninger i skolens
handlingsmuligheter; og hjelpen som tilbys avhenger i mange tilfeller av elevers eget ønske om hjelp eller
behandling. I tillegg til skillet mellom skole og fritid, trekkes to viktige distinksjoner fram som avgjørende for
skolens arbeid med rusproblematikk i enkelttilfeller; nemlig om det har foregått noe kriminelt- eller ikke, og
om eleven er over eller under 18 år. In 2016, 33 000 people received interdisciplinary specialized substance abuse treatment in Norway.
Research has shown that children and adolescents with substance abuse, often are discovered too late. A
priority area in the Norwegian drug policy is therefore prevention of substance abuse– and early intervention
of starting hassles.
The theme of this master thesis is adolescent’s substance use, seen from a social work perspective in the
context of high schools. This study researches how large, and medium sized, high schools conduct their
work related to substance abuse among students. The data material consists of seven qualitative interviews
with social workers, advisors and school nurses from different high schools, and the analysis is inspired by
institutional ethnography.
The analysis shows that substance use amongst adolescents is broadly normalized, and many adolescents
balance society requirements and studies with a substance use in the weekends. The proactive work in the
high schools mainly consist of providing knowledge, building good relationships with the students, visibility
and accessibility. Police cooperation, and prevention of drugs and violence, during the “russetid” is also
pointed out as key aspects of the proactive work. All though all the schools work to prevent substance
abuse, the study shows that the quality and focus of the proactive and reactive work vary at the different
schools. Reasons such as structural considerations, economics and student compositions seem to influence
the available resources in the work with substance abuse.
The study shows that revealing substance abuse amongst students is challenging; unless the substance
abuse is so comprehensive that it interferes with the school hours. Even then there are limitations in the
school’s possibilities of action; and in most cases the reactive work depends on the student’s own wish for
help or treatment. In addition to the distinction between school hours and spare time, two more distinctions
are pointed out as central for how the school works with substance abuse problems in individual cases; if
there has been a crime – or not, and if the student is over or under 18 years of age.
Description
Master i sosialfag