• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Sosialt arbeid
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Sosialt arbeid
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Det handler om å ta det rette valget” En kvalitativ studie av elevers erfaringer med arbeidslivsfag og deres tanker rundt valg av videre utdanning

Alternes, Marte Hallgren
Master thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
Alternes.pdf (1.426Mb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/6952
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • SAM - Master i Sosialt arbeid [242]
Abstract
Med utgangspunkt i et pilotprosjekt ved en ungdomsskole på Østlandet, fokuserer denne studien på

fenomenet arbeidslivsfag. Dette faget er et alternativ til 2. fremmedspråk eller språklig fordypning på

ungdomstrinnet. Den aktuelle skolen har valgt å leie inn en ekstern bedrift som er ansvarlig for en del av

undervisningsopplegget i dette faget. Hovedfokuset i denne studien er å få frem elevenes erfaringer med

arbeidslivsfaget så langt, og vurdere om faget har innvirkninger på deres beslutning om valg av videre

utdanning.

Studien har en kvalitativ tilnærming, og benytter semistrukturerte forskningsintervjuer, samt deltagende

observasjon for å innhente data. Utvalget består av én bestemt arbeidslivsfagklasse ved denne spesifikke

ungdomskolen. Under observasjonene er hele klassen representert i utvalget, mens halvparten av elevene

er informanter i intervjuene. Analyseredskapet som benyttes i studien er tematisk analyse, og det teoretiske

perspektivet er hovedsakelig forankret i symbolsk interaksjonisme. I tillegg presenteres fenomenene

arbeidslivsfag og frafall i videregående opplæring som et teoretisk bakteppe for studien.

Hovedfunnene i undersøkelsen viser at elevene er svært fornøyde med gjennomføringen av

arbeidslivsfaget på deres skole, og at de opplever faget som et positivt innslag av praktisk arbeid i

skolehverdagen. Faget bidrar, ifølge elevene, til verdifull kunnskap om ulike utdanningsveier og yrker. De

forteller om “økt” bevissthet rundt egne følelser, handlingsvalg og hvordan de fremstår som individer. Det

fortelles også om bedret selvtillit, økt selvsikkerhet og følelse av mestring.

Denne studien kommer med et innspill til diskusjonen om hvordan tidlig forebyggende tiltak i skolen kan

oppleves av elevene. Slik sett kan mine funn ha implikasjoner for lignende tiltak og elevgrupper.
 
Based on a pilot project at a junior high school in Norway, this study focuses on the phenomenon

“arbeidslivsfag” (“work life subject”) This is a subject students in Norway can choose to do instead of a

second language or a linguistic specialization. The featured school has chosen to hire an external company

which is responsible for parts of the teaching plan in this subject. The main focus of this study is to highlight

the students’ experiences with “arbeidslivsfag” so far, and wether the subject has impacted their decisions

regarding the choice of further education.

This study has a qualitative approach, and uses semi-structured research interviews and participant

observation to retrieve data. The selection of participants consists of one specific class at this particular

school. During the observations, the entire class is represented in the sample, while half the students are

informants in the interviews. The analytical tool used in this study is thematic analysis, and the theoretical

perspective of the study is predominantly symbolic interactionism. In addition, the phenomenons

“arbeidslivsfag” and “dropout” in school are introduced and discussed.

The main findings of this study shows that the students are generally pleased with the implementation of

“arbeidslivsfag” at their school. Furthermore, they experience the subject as a positive addition of practical

work during their everyday school life. According to the students, the subject contributes to valuable

knowledge of different educational pathways and professions. They also talk about “increased” awareness

of their own emotions and choices of action, and about how they are perceived as individuals. Additionally,

the students express their sense of increased self confidence, assertiveness, and sense of achievement.

This study provides an input to the discussion of how early prevention measures in school can be

experienced by the students. In this way, my findings may have implications for similar initiatives and

student groups.
 
Description
Master i sosialfag
Publisher
OsloMet - storbyuniversitetet

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit