Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAudunsom, Ragnar
dc.contributor.authorTjåland, Runa Marie
dc.date.accessioned2019-04-03T11:33:58Z
dc.date.available2019-04-03T11:33:58Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/6913
dc.descriptionMaster i bibliotek- og informasjonsvitenskapen
dc.description.abstractThe aim of this master thesis is to determine how YouTube users trust the information on the platform concerning fitness, health, and nutrition. The followers of two YouTubers, Sarah’s Day and Lose it like Lauren, were asked to participate in a quantitative survey. This method was chosen in order to gain information from a wide variety of sources about what influences trust, and to what degree people trust certain sources for information on fitness, health, and nutrition. The survey was completed by 145 participants; 102 of Sarah’s followers and 43 of Lauren’s. The study indicates that trust can be influenced by factors such as age, education, and culture, and that level of trust varies according to subject matter. The participants trust Sarah and Lauren with recommendations concerning fitness and nutrition, but are less trusting when it comes to health. The study gives an insight into how people view social media influencers as an information source.en
dc.description.abstractMålet for denne masteroppgaven er å undersøke i hvilken grad YouTube-seere har tillit til informasjonen de finner på plattformen når det gjelder trening, helse og ernæring. Følgere av to YouTubere, Sarah’s Day og Lose it like Lauren, ble spurt om å delta i en kvantitativ undersøkelse. Denne metoden ble valgt for å innhente informasjon fra en rekke ulike kilder om hva som påvirker tillit, og i hvilken grad folk stoler på gitte kilder for informasjon om trening, helse og ernæring. Undersøkelsen ble besvart av 145 deltakere; 102 av Sarahs følgere og 43 av Laurens. Studien indikerer at tillit kan bli påvirket av faktorer som alder, utdanning og kultur, og at graden av tillit er ulik for de forskjellige fagområdene. Deltakerne stoler på Sarah og Lauren når det gjelder anbefalinger innen trening og ernæring, men er mindre tillitsfulle når det gjelder helse. Studien gir et innblikk i hvordan folk ser på “social media influencers” som en informasjonskilde.en
dc.language.isoenen
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten
dc.subjectTrusten
dc.subjectSocial Mediaen
dc.subjectInformation seekingen
dc.subjectYoutubersen
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Biblioteks- og informasjonsvitenskap: 320::Kunnskapsgjenfinning og organisering: 323en
dc.titleTrusting Information on YouTube. A quantitative survey on how viewers trust YouTubers within fitness, health, and nutritionen
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel