• En empirisk studie av fenomenet håp i recoveryprosesser innen psykisk helsearbeid 

      Holm, Camilla Christine; Steindal, Simen Alexander; Foss, Berit; Dihle, Alfhild (Tidsskrift for psykisk helsearbeid;Volum 15 · Nr. 1 · 2018, Journal article; Peer reviewed, 2018-03-12)
      Håp anses som en viktig faktor for personlig recovery innen psykisk helsearbeid, men det er ikke enighet om hva dette betyr i praksis eller hva håp innebærer. Hensikten med studien var å få kunnskap om hvordan helsepersonell ...
    • Exploring use of coercion in the Norwegian ambulance service – a qualitative study 

      Thorvaldsen, Nina Øye; Husum, Tonje Lossius; Sollid, Stephen J. M. (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Background Healthcare laws allow for exceptions from the consent requirement when patients are not competent to consent or pose a danger to themselves or others. In these cases, the use of coercion may be an alternative ...
    • Hvilke kunnskaper trenger sykepleiere for å hjelpe pasienter til å håndtere smerter etter hjertekirurgi? 

      Leegaard, Marit; Husby, Ylva; Berge, Aslaug Wiig; Rustøen, Tone (Sykepleien forskning;6 (3), Journal article; Peer reviewed, 2011-09-29)
      Studiens bakgrunn: Pasienter rapporterer smerte som det hyppigst forekommende symptomet etter hjertekirurgi. Studier viser at sykepleiere mangler kunnskaper om smerte og smertelindring. Hensikt med studien: å ...
    • Kunnskapsbasert praksis: operasjonssykepleieres erfaringer og holdninger 

      Hjelen, Wenke; Sagbakken, Mette (Sykepleien Forskning;13, Journal article; Peer reviewed, 2018-03)
      Bakgrunn: Medisinskteknisk utstyr og medisinsk behandling er i stadig utvikling. Det medfører bedre og ere behandlingstilbud og behandlingsmetoder, som derved stiller særegne krav til faglig oppdatering og bevissthet for ...
    • Sykepleielærere sine holdninger og kunnskapsbehov i kunnskapsbasert praksis 

      Utne, Inger; Leegaard, Marit; Røkholt, Gro (Nordisk tidsskrift for helseforskning;11(2), Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Nursing educators’ attitudes and needs for knowledge in evidence-based practice It is required that faculty in nursing education prepares students to work evidence-based (EBP). The purposes of this study are to identify ...