Browsing TKD - Master i Estetiske fag by Subject "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289"
Now showing items 1-10 of 10
-
En beretning om Funiculì Funiculà – en operafabel
(Master thesis, 2016)Formålet med denne oppgaven har vært å gi et inntrykk av forestillingen Funiculì Funiculà – en operafabel gjennom en observatørs blikk og dermed et blikk inn i feltet. Forestillingen var et samarbeidsprosjekt mellom ... -
Faggrupper for lærere i kunst og håndverk - Innhold, organisering, og nytteverdi.
(Master thesis, 2016)Denne masteravhandlingen handler om faggrupper for kunst og håndverkslærere. Problemstillingen som svares på er: Hvilket innhold kan faggrupper for kunst og håndverkslærere ha, hvordan kan slike grupper organiseres og hva ... -
Formgivingsfag i videregående opplæring - Holdninger, Informasjon og Utfordringer
(Master thesis, 2014)I denne masteroppgaven rettes fokuset mot å avdekke mulige årsaker til nedgang av søkere til Studiespesialisering med formgivingsfag i videregående opplæring. Innføringen av Læreplanverket for Kunnskapsløftet i 2006 gav ... -
Kunst og håndverk i grunnskolen: Holdninger som eksisterer i dag
(Master thesis, 2014)I denne masteroppgaven rettes fokus mot kunnskap og holdninger om skolefaget Kunst og håndverk For å komme nærmere en forståelse av hvorfor situasjonen i Kunst og håndverk er slik den er, tar jeg utgangspunkt i en casestudie ... -
«Mer enn 140 tegn» En studie av hvordan norske fortelleres beveggrunner påvirker norsk fortellerpraksis.
(Master thesis, 2017)I denne studien har jeg foretatt semistrukturerte intervjuer med tre norske fortellere, for å belyse deres beveggrunner som utøvere. Videre har jeg sett på hvordan disse beveggrunnene kan påvirke norsk fortellerpraksis. ... -
Planer - Hva og hvorfor? En undersøkelse av innholdet i de lokale læreplanene i kunst og håndverksfaget på barneskolens mellomtrinn.
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven retter oppmerksomheten mot innholdet i de lokale læreplanene i KH-faget på barneskolens. Målet med oppgaven er å bidra med refleksjoner som kan belyse betydningen av fordypning og kontinuitet i faget. ... -
Potensialer og begrensninger i digital formidling av kunst - Belyst gjennom prosjektet ”Ukens kunstverk"
(Master thesis, 2014)I denne masteroppgaven belyser jeg hvordan samfunnets teknologiske utvikling utvider og begrenser mulighetene i formidling av digitaliserte kunstverk. For dette formålet intervjuer jeg representant ... -
Tilrettelegging for sosial deltagelse i museumsformidling. - Tilrettelegging for sosial deltagelse som en pedagogisk strategi – en undersøkelse av aktiviteter ved Nasjonalmuseet.
(Master thesis, 2015)Formålet med oppgaven har vært å belyse pedagogiske strategier for publikumsdeltakelse som er med på å skape sosiale situasjoner på museet, og at det på lengre sikt kan bidra med å bygge relasjoner mellom ansatte og ... -
Trearbeid - Mellom læreplan og praksis
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven har fokus på lærernes prioritering av trearbeid i kunst og håndverks-faget i grunnskolen. Målet med oppgaven er å belyse faginnhold og undervisningspraksis, samt mulige sammenhenger mellom LK06 og ... -
Trearbeid og treverksteder i grunnskolen: Skolelederes verdsetting og prioritering sett opp mot tradisjon og fornyelse i faget Kunst og håndverk
(Master thesis, 2015)Masteroppgavens problemområde er skolelederes verdsetting og prioritering av trearbeid og treverksteder i Kunst og håndverk i grunnskolen. I lys av at det ved flere grunnskoler legges rammebetingelser som gjør ...