Blar i LUI - Masteroppgaver på utgivelsesdato
Viser treff 41-60 av 1242
-
Spiritualitet : om å ta vare på og gi rom for spiritualitet som kilde til livsmestring
(Master thesis, 2010)I arbeidet med å forske i ulike menneskers tolkninger av spiritualitetsbegrepet har jeg som Scott (2007) følt at det har vært en kamp med ord, teorier og tanker. Jeg klarte ikke la være å gå bredt ut, selv om innsnevring ... -
Educational Decentralization in Southern Sudan : a study of community participation and democratic leadership in two primary schools in Central Equatoria State, Southern Sudan
(Master thesis, 2010)The purpose of this study is to explore what governance structures and leadership styles enhance community participation in school governance. The study specifically explored community participation and democratic leadership ... -
Hvordan forhold i praksisfeltet kan ha betydning for kontaktsykepleiernes veiledning av sykepleiestudenter
(Master thesis, 2010)I sykepleierutdanningen foregår opptil halvparten av utdanningen som kliniske studier i praksisfelt utenfor utdanningsinstitusjonene. I de kliniske studier har praksisfeltets sykepleiere ansvar for veiledning og oppfølging ... -
Hvordan benytte konfluentpedagogikk som motivasjonsfremmende tiltak i undervisningen i kunst- og kultur for VG2 Interiør- og utstillingsdesign?
(Master thesis, 2010)Tema for denne oppgaven er: hvordan konfluent undervisningsmetode i undervisningen i emnene Kunst og Kultur i utdannelsen til Interiør og utstillingsdesignere Vg 2. Oppgavens mål er prøve ut om konfluent læringsmetode kan ... -
Hvordan kan undervisningen på Design og Håndverk Vg1 organiseres slik at skolene mener at den er i tråd med Kunnskapsløftet?
(Master thesis, 2010)Hensikten med studien var å finne ut hvordan forskjellige skoler som har Design og håndverk Vg1 tolket den nye læreplanen og hvordan de organiserte undervisningen i produksjonsfagene etter at den nye reformen Kunnskapsløftet ... -
Teachers educators perceptions of authentic assessment tasks in cooperative learning groups: trends and challenges
(ERMUN;2010, Master thesis, 2010)Nowadays, teachers are facing increasing demands in their work: dealing with diverse groups, supporting the learning process, taking into account the students needs, interacting with students parents …etc…These challenges ... -
Teenage motherhood : dilemma or delight? : a study of the life world of adolescent mothers in Buenos Aires
(Master thesis, 2010)This thesis is based on six weeks of fieldwork in Buenos Aires, Argentina in the autumn 2009. It investigates the lived experiences of a group of teenage mothers who have grown up in institutions. Although biomedical ... -
Betraktninger om omsorg gjennom cafédialoger og tekster
(Master thesis, 2010)After many years of experience from the field of preschool education and of being concerned with several issues related to children and families, we've come across many questions related to the term care. And, in particular, ... -
Hvilken kompetanse trenger yrkesfaglæreren på stor bil?
(Master thesis, 2010)Lærerens helhetlige kompetanse kan sies å bestå av flere komponenter. Disse komponentene kan variere ut fra det nivået i skolen lærerne underviser på, og hvilke fag de underviser i. Undervisningskompetansen, det å kunne ... -
Stillhet i kaos : retrospekter på makt i profesjonsutøvelse
(Master thesis, 2010)Denne masteroppgaven er inspirert av Foucault og hans tanker om arkeologi. Gjennom retrospektiver på profesjonell praksis forsøker jeg å gjenfortelle glemte fortellinger, og å avdekke stille stemmer, ved at jeg ser på ... -
Prosjekt til fordypning: hvordan kan elever medvirke i tilrettelegging av prosjekt til fordypning slik at det blir relevant i forhold til elevenes yrkesvalg
(Master thesis, 2010)Dette er et aksjonsforskningsprosjekt gjennomført på Vg1 Design og håndverk (heretter forkortes til DH) i den videregående skole i Rogaland fylkeskommune. Aksjonsgruppen var lærere på Vg1 DH/teamet, elever på Vg1 DH og ... -
Samfunnsrelevant og meningsfull opplæring i faget prosjekt til fordypning
(Master thesis, 2010)Dette masterprosjektet startet på bakgrunn av at vi ønsket å forbedre nåværende praksis i faget prosjekt til fordypning Vg2 frisør. Avdelingen og elevene på skolen hvor prosjektet skulle gjennomføres, ønsket endring av ... -
Eit løft for yrkesfagleg opplæring på Vg1 helse- og sosialfag: korleis leggje tilrette for ein byrjande heilskapleg yrkeskunnskap for elevar på Vg1 helse- og sosialfag?
(Master thesis, 2010)Eit løft for yrkesfagleg opplæring; Dette er tittelen på mi masteroppgåva. Oppgåva har hatt fokus på korleis elevar på Vg1 helse - og sosialfag skal få ei meir praksisretta og heilskapleg opplæring og etter mi meining ... -
Developing my practical ability in facilitating learning while instructors of NPAYVTC in learning groups as a facilitator
(Master thesis, 2010)The theme of the study is developing a deeper understanding about learning and how to facilitate learning processes of my students, through experiential learning. This theme led me to the problem statement that guided the ... -
Dialog og refleksjon i et praksisfellesskap: forbedring av egen yrkespraksis som kontaktlærer
(Master thesis, 2010)Dette masterarbeidet er et pedagogisk aksjonsforskningsprosjekt. Problemstillingen har vært hvordan forbedre egen yrkespraksis som kontaktlærer, samtidig som jeg legger til rette for refleksjon slik at sykepleiestudentene ... -
How can I improve my practice as a facilitator in technical and vocational education? Focusing on facilitating participants' participation and learning groups
(Master thesis, 2010)This dissertation documents a self-study of my own practice as a facilitator in technical vocational education which is committed to practice improvement. I have adapted action research living theory methodology whereby I ... -
Relevant fagskoleutdanning i helse og sosialfag: et yrkesdidaktisk FoU arbeid med vekt på demokratiske læringsstrategier ved fagskolen i helse- og sosialfag
(Master thesis, 2010)Denne oppgaven handler om utvikling av relevant fagskole i helse og sosialfag. Oppgavens hensikt er å bringe frem mer yrkesdidaktisk kunnskap og profesjonell lærerkunnskap, utviklet av fagskolelærere sammen med ... -
Comparative analysis of special education teacher training in France and Norway: how effective, areas taught and recommendation for improvement
(ERMUN;2010, Master thesis, 2010)This study aims to understand the quality and areas of training in the existing special education teacher education programme in France and Norway by examining how special education teachers are prepared in carrying out ... -
Det som du er, vær fullt og helt, ikke stykkevis og delt
(Master thesis, 2010)Tittelen på oppgaven er et sitat hentet fra Ibsens Brand, og kjennetegner holdningene og verdiene i dette prosjektet. Det er viktig for meg å ta andre på alvor og være åpen og gjestfri. Som prosjektleder må jeg derfor ta ... -
”Jeg prøvde å fortelle at islam betyr fred” : en fenomenologisk studie av elleve norske muslimers møter med barnehager og skoler
(Master thesis, 2010)Dette er en fenomenologisk studie der jeg har ønsket å se på norske muslimers møte med skoler og barnehager, og hvorvidt de ble gitt samme kvalitet på innholdet som ikke-muslimske barn. Et utgangspunkt for oppgaven har ...