Browsing LUI - Masteroppgaver by Subject "Barnehager"
Now showing items 1-20 of 55
-
Aksjonsforskning og barns medvirkning med postmoderne blikk : Foucault og Derrida i barnehagen
(Master thesis, 2008)Gjennom poststrukturelle perspektiver har jeg jobbet med aksjonsforskning sammen med en personalgruppe jeg er daglig leder for. Aksjonsforskningen er bygget opp rundt gruppas refleksjoner og kritiske gransking av egen ... -
Aldri uten etikk - diffraktive prosesser om etikk i barnehagen
(Master thesis, 2021)Initially I start by expressing my concerns regarding the potential effects of the implementation and expanding use of pedagogical quality programs in Norwegian Early Childhood Education Institutions. However, throughout ... -
Arbeidsdeling i barnehagen – en kritisk realistisk case studie
(Master thesis, 2014)Prosjektets forskningsspørsmål er "hvordan arbeidsoppgaver fordeles på avdelingsnivå i barnehagen og hva som ligger til grunn for fordelingen". Forskningsspørsmålet knyttes til barnehagelærernes profesjonsidentitet samt ... -
Barnehagelæreres tanker om sorg og omsorg - En kvalitativ undersøkelse
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i Barnehagekunnskap, på OsloMet. Oppgavens tema er sorg og omsorg i barnehagen. Problemstillingen i oppgaven er «Hvordan tenker barnehagelærere om sin rolle i møte med barn i sorg?» Oppgaven tar ... -
Barnehagerevolusjon! : Tidlig læring for sosial utjevning. Kritiske lesninger av samtidige barnehagepolitiske endringer
(Master thesis, 2010)Title Kindergarten Revolution! Early learning for Social Cohesion: Critical readings of contemporary changes in Early Childhood Education Politics Theme It`s great social changes in our time, especially related to ... -
Barnerom : hvordan bruker noen av de yngste barna fysiske rom i barnehagen?
(Master thesis, 2012)Dette er en master oppgave i barnehagepedagogikk fra Høgskolen i Oslo, Norge. Jeg har valgt å kalle den Barnerom, basert på temaet for oppgaven som er: Hvordan bruker de yngste barna det fysiske rom i barnehagen? Temaet ... -
Barns fotografier : samtaler om subjektiveringsprosesser i barnehagen og `hjemme`
(Master thesis, 2010)Dette er en masteroppgave i barnehagepedagogikk fra Høgskolen i Oslo med hovedfokus på barns subjektiveringsprosesser i barnehagen og `hjemme`. Barns konstruksjoner av subjektivitet i et hverdagsliv var inspirasjonskilden ... -
Barns uenigheter med hverandre
(Master thesis, 2021)Dette prosjektet fokuserte på barns uenigheter og konflikter med hverandre i en norsk barnehage. Hvordan kommer barns perspektiver til uttrykk i situasjoner der er uenige med hverandre? Og hvilke vilkår ser ut til å ha ... -
Demokratiske verdier i barnehagen : pedagogiske idéer i en tekst- og dokumentanalyse
(Master thesis, 2011)I denne masteroppgaven søkes den pedagogiske tenknings relevans for å fremme barns demokratiske verdier i den norske barnehagen. De aktuelle demokratiske verdiene er medvirkning, omsorg, respekt og ansvar. Dette problemfokus ... -
Departementet vil... : diskursanalyse av et utsnitt av språkkartleggingsdebatten, med kritiske blikk mot et mulig spenningsfelt mellom førskolelærere og Kunnskapsdepartementet
(Master thesis, 2012)In 2009 the government message 41 (KD, 2008-2009) came out with the title: Quality in the Kindergarten. The government message proposed new conditions for the kindergarten, as to: give offer to map children`s language ... -
Det beste fra to verdener - En kvalitativ studie av overgangen mellom barnehage og skole
(Master thesis, 2021)The purpose of this study has been to investigate how the kindergarten and school can facilitate children in experiencing a smooth transition. If children are to experience consistency, what they encounter in school must ... -
«Det handler om å bli hørt!» Barnehagelæreren som deltager i den offentlige debatt.
(Master thesis, 2014)This study examines three early childhood education teachers' experiences on participating in the public debate on critical issues affecting their workplace, profession and early childhood education in general. Through an ... -
Det mobile forskningsintervjuet i barnehagen – en metodeutforskning gjennom grounded theory
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven undersøker metoden mobilt forskningsintervju, brukt i barnehagekontekst sammen med barn. Denne metoden er tidligere metodologisk undersøkt i bruk sammen med voksne, men dette er ikke foreløpig gjort i ... -
«Dette blir garantert en legendarisk sesong!» En mikro-etnografisk studie av kulturen på en barnehageavdeling bestående av tre (mannlige) ansatte.
(Master thesis, 2014)The title of this thesis is: "This will definitely be a legendary season! A microethnographic study of a culture in a preschool classroom1 consisting of three (male) employees» Through a micro-ethnographic approach and ... -
En studie med et historisk perspektiv på barnehagen som en del av utdanningsforløpet. En kvalitativ analyse av offentlige dokumenter
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven tar jeg opp tema og problemstilling som omhandler oppfatninger omkring utdanning i barnehagen i et historisk perspektiv, med fokus på endringer i forståelsen av barnehagen som en del av utdanningsforløpet. ... -
En undersøkelse hvor teorier om diffraksjon benyttes for å analysere intra-aktivitet mellom barn og kommersielt leketøy på ”ha-med-dag”
(Master thesis, 2011)Denne undersøkelsens fokus er på intra-aktiviteten som oppstår mellom barn og kommersielt leketøy. For å analysere dette har jeg undersøkt og brukt teorier om diffraksjon. Min interesse for den kommersielle barndommen mange ... -
Evnerike barn i barnehagen
(Master thesis, 2012)As I see it, the theme of gifted children is neglected in Norwegian kindergartens. This Master’s dissertation points at the dominant attitudes towards that we are all as equal and able. It highlights how gifted children ... -
Foreldreperspektiver på barnehagekvalitet i forbindelse med tidlig barnehagestart
(Master thesis, 2013-05)Dette er en masteroppgave i barnehagepedagogikk fra Høgskolen i Oslo og Akershus, Norge. Hovedtema for oppgaven er: Hvordan forstår noen foreldre barnehagekvalitet i forbindelse med tidlig barnehagestart (0-3 år)? Hvilke ... -
Fra barnehagepolitikk til barnehagevirkelighet. En studie av politikkens idéverden og barnehagestyreres oppfattede barnehagevirkelighet
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven i barnehagekunnskap handler om den politiske idéverden og barnehagestyreres oppfattede barnehagevirkelighet. Problemstillingen har vært: Hvordan er sammenhengen mellom politiske partiprogrammer og ... -
Førskolebarn i samhandling med digitale verktøy : en kvalitativ studie om kommunikasjon og deling av erfaringer mellom førskolebarn i pedagogisk aktivitet med bruk av digitale verktøy
(Master thesis, 2012)Bakgrunnen for forskningen stammer fra eget feltarbeid. I samarbeid med Senter for IKT i utdanningen fikk jeg mulighet til å utvikle ti pedagogiske opplegg med bruk av digitale verktøy. I løpet av gjennomføringen av ...