Browsing LUI - Masteroppgaver by Author "Helsvig, Kim Gunnar"
Now showing items 1-7 of 7
-
Er fortiden et fremmed land? En undersøkelse av læreverk etter LK20
Holmberg, Jenny Holt (Master thesis, 2023)Utgangspunktet for denne masteroppgaven er spenningen mellom nærhet og avstand i historiefaget, og hvordan den siste læreplanen legger til rette for en balanse mellom disse ytterpunktene. For å undersøke dette har jeg gjort ... -
Folkehelse og livsmestring i samfunnsfag: En kvalitativ studie av ungdomsskolelæreres opplevelse og erfaring med implementeringen av folkehelse og livsmestring i samfunnsfagundervisningen
Bugge, Ingrid; Strand, Kine (Master thesis, 2023)Denne kvalitative masteroppgaven undersøker hvordan et utvalg ungdomsskolelærere oppfatter og erfarer implementeringen av folkehelse og livsmestring i samfunnsfag. Hensikten med oppgaven er å sette lys på utfordringene som ... -
Genetikkens implikasjoner for skoleforskning og lærerhverdag: en litteraturstudie
Aas, Jonatan Grinde (Master thesis, 2022)Jeg undersøker i denne oppgaven litteratur innen intelligensforskning og atferdsgenetikk, og knytter disse forskningsfeltenes implikasjoner for elevforutsetninger opp mot utdanningsforskning og lærerpraksis. Gjennom en ... -
Hvordan legger LK20 og de nye lærebøkene i samfunnsfag til rette for kritisk tenkning?
Hovland, Mats (Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøkes det hvordan LK20 og de nye lærebøkene i samfunnsfag legger til rette for kritisk tenkning. Studien er en kvalitativ, temabasert og komparativ innholdsanalyse. Med en hermeneutisk forankring ... -
Internasjonal påvirkning på Kunnskapsløftet
Thomassen, Heidi Myhre (Master thesis, 2022)På starten av 2000-tallet skjer det store endringer i den norske skolen. Etter det såkalte PISA-sjokket i 2001 blir det satt spørsmål ved kvaliteten i skolen. Norge havner rundt midten på resultatlistene, noe som absolutt ... -
Skolens demokratimandat - i spenningsfeltet mellom legitimering og problematisering
Andenæs, Eirill (Master thesis, 2020)Denne oppgavens hovedanliggende er å drøfte det potensielle paradokset i skolens demokratiopplæring som omhandler legitimering og problematisering. På den ene siden skal skolen legitimere den demokratiske samfunnsordenen, ... -
Vesten mot resten? Kan lærebøkene åpne eller lukke for kritisk tenkning i samfunnsfag?
Grøtberg, Henriette Ødegård (Master thesis, 2021)Mennesker har fortalt sanne og fantasifulle historier om og for hverandre i 70 000 år. Vi forteller historier for å tilegne oss kunnskap, og bare for å underholde og skape samhold. Men det kan være svært viktig å klare å ...