Blar i LUI - Masteroppgaver på tittel
Viser treff 352-371 av 1244
-
Filipino Teacher Immigrants in Norway: The Critical Assessment of Educational Integration
(Master thesis, 2023)The study aimed to explore the life of the Filipinos who finished the teaching profession in the Philippines and now reside here in Norway. The respondents were selected Filipino teacher immigrants in Norway. Purposeful ... -
Filmatisk forforståelse som ressurs i norskfaget - En diskursiv analyse av ulike leseres tilnærming til narrative fiksjonstekster
(Master thesis, 2023)I dagens digitale mediesamfunn står elever overfor en mengde ulike teksttyper og medieformer, fra sosiale medier til digitale bøker, filmer og strømmetjenester. Det er derfor viktig å undersøke hvordan elever forholder seg ... -
A Fine Balance: Steadying the Heyerdahl’s Heritage and Indigenous Knowledge at the Kon-Tiki Museum
(Master thesis, 2020)Thor Heyerdahl (1914-2002), the Norwegian explorer, in 1947 did his first major expedition over the Pacific Ocean, which brought him world-wide fame. He believed that people from South America could have settled Polynesia ... -
«Finn boka som gir deg leseglede!»: Utviklingen av en digital veiledningsressurs for begynneropplæringseleven på skolebiblioteket
(Master thesis, 2023)Prosjektets formål er å utvikle en digital veiledningsressurs for begynneropplæringseleven på skolebiblioteket. Oppgaven tar sikte på å bidra til elevers leseglede gjennom å tilby tilpassede bokforslag basert på elevens ... -
Fjernundervisningens stemmer: Et sosialiseringsperspektiv på en nettskoles bidrag for elevers oppfattelse av egen kulturell identitet
(Master thesis, 2014)Denne oppgaven har stilt spørsmål knyttet til rollen den norske fjernundervisningsinstitusjonen, Globalskolen, spiller for utenlandsboende elevers kulturelle identitet. Globalskolen gir kompletterende undervisning til ... -
Flerkulturell og tospråklig – problem eller ressurs? : om kunnskapspolitikkens tilnærming for språklig og kulturelt mangfold i skolen
(Master thesis, 2010-08)Fokus og tema for denne masteroppgaven er rettet mot kunnskapspolitikkens tilnærming for språklig og kulturelt mangfold i skolen. Hensikten er å undersøke om det å være flerkulturell og tospråklig betraktes som et problem ... -
Flerspråklighet som ressurs for norsklærere
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er flerspråklighet som ressurs, og oppgavens problemstilling lyder som følgende: Hvordan reflekterer norsklærere over bruk av flerspråklig kompetanse som ressurs i undervisningen? Oppgavens formål ... -
Flerspråklighet som ressurs for norsklærere
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er flerspråklighet som ressurs, og oppgavens problemstilling lyder som følgende: Hvordan reflekterer norsklærere over bruk av flerspråklig kompetanse som ressurs i undervisningen? Oppgavens formål ... -
Folkehelse og livsmeistring i musikkfaget: Ei kvalitativ undersøking om kva betyding musikk og musikkfaget kan ha for ungdomsskuleelevar i arbeid med det tverrfaglege temaet folkehelse og livsmeistring
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgåva er tilknytt masterutdanninga i skuleretta utdanningsvitskap med fordjuping i musikk og musikkdidaktikk, ved OsloMet – storbyuniversitet. Hausten 2020 implementerast læreplanen etter fagfornyinga, og ... -
Folkehelse og livsmestring i et didaktisk perspektiv: En systematisk litteraturstudie
(Master thesis, 2022)Med implementeringen av Fagfornyelsen (LK20) viser Utdanningsdirektoratet at elevenes fysiske og psykiske helse skal tas på alvor. I lys av en økt individualisering vurderes kompetanser knyttet til å gjøre ansvarlige ... -
Folkehelse og livsmestring i kroppsøving. En kvalitativ studie om hvordan et utvalg av lærere tenker og arbeider med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Hensikten med dette forskningsprosjektet har vært å undersøke hvordan et utvalg av lærere tenker og arbeider med det nye tverrfaglige temaet «folkehelse og livsmestring» i kroppsøvingsfaget. Problemstillingen er som følger: ... -
Folkehelse og Livsmestring i musikkfaget, hva er det? Et kvalitativt studium som undersøker Folkehelse og Livsmestring sin betydning i musikkfaget, og musikkens betydning i skolehverdagen
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøker jeg det tverrfaglige temaet Folkehelse og Livsmestring innenfor musikkfaget i norsk skole. Jeg tar for meg problemstillingen «Hvilken forståelse har musikklærere av begrepet Folkehelse og ... -
Folkehelse og livsmestring i samfunnsfag: En kvalitativ studie av ungdomsskolelæreres opplevelse og erfaring med implementeringen av folkehelse og livsmestring i samfunnsfagundervisningen
(Master thesis, 2023)Denne kvalitative masteroppgaven undersøker hvordan et utvalg ungdomsskolelærere oppfatter og erfarer implementeringen av folkehelse og livsmestring i samfunnsfag. Hensikten med oppgaven er å sette lys på utfordringene som ... -
«Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema». En kvalitativ studie av kroppsøvingslærere sin forståelse av det tverrfaglige temaet ‘folkehelse og livsmestring’ og hvordan det påvirker undervisningen
(Master thesis, 2021)Temaet for denne studien er lærere sin forståelse av det tverrfaglige temaet ‘folkehelse og livsmestring’ og hvordan temaet påvirker undervisningspraksisen. Studien peker i tillegg på å belyse hvordan lærer-elev relasjonen ... -
Forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme i norske skoler
(Master thesis, 2023)Forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme står øverst på den politiske agendaen, og de politiske retningslinjene plasserer lærerne i frontlinjen. Den politiske ansvarliggjøringen av skolen har møtt mye kritikk, ... -
Forebygging av vold mot spesialpedagoger
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg den lite omtalte utfordringen ved vold mot spesialpedagoger. Grunnmuren i studien er forebyggingsarbeidet som gjøres, eller burde gjøres i forbindelse med vold mot spesialpedagoger. ... -
Forekomst av eurosentriske perspektiver i norske lærebøker - En komparativ analyse av norske lærebøker i geografi
(Master thesis, 2022)Historisk sett har Eurosentrismen hatt stor påvirkning på det europeiske samfunnets verdenssyn, og dermed også samfunnsfaget i den norske skolen. Av den grunn er det viktig for samfunnsfagslærere å være kjent med begrepet ... -
Foreldreperspektiver på barnehagekvalitet i forbindelse med tidlig barnehagestart
(Master thesis, 2013-05)Dette er en masteroppgave i barnehagepedagogikk fra Høgskolen i Oslo og Akershus, Norge. Hovedtema for oppgaven er: Hvordan forstår noen foreldre barnehagekvalitet i forbindelse med tidlig barnehagestart (0-3 år)? Hvilke ... -
Forfalskede nyheter og kildekritikk i samfunnsfag
(Master thesis, 2020)Formålet med studien var å utforske følgende problemstilling: Hvordan kan arbeid med temaet forfalskede nyheter og kildekritikk bidra til å fremme kritisk tenkning og dannelse hos elevene, samt hjelpe dem til å oppnå en ... -
Formativ vurdering i forskjellige land i Afrika og Asia
(Master thesis, 2023)Tema for denne oppgaven er formativ- og summativ vurdering i Afrika og Asia. Det kommer mange innvandrere fra disse delene av verden, og de fleste gjennomfører norskopplæring. Spørsmålet er med hvilken undervisningsbakgrunn ...