Blar i LUI - Masteroppgaver på tittel
Viser treff 1164-1183 av 1244
-
Vegen til en praktisk kjøremåte i føreropplæring og førerprøve
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Prosjektets tema er hvordan få elevene til å oppnå en praktisk kjøremåte i føreropplæring og førerprøve. Undersøkelsen tar for seg sammenhengen mellom hovedmålene i føreropplæringen og selve føreropplæringen og førerprøven, ... -
Veien til kunnskap: Samspillet mellom praksisveileder og minoritetsspråklig elev i kommunehelsetjenesten
(MAYP;2022, Master thesis, 2022)Denne kvalitative studien ser på samspill mellom praksisveiledere og voksne minoritetsspråklige elever utplassert i praksis i kommunehelsetjenesten. Studiens utgangspunkt er problemstillingen: Hvordan påvirker samspillet ... -
Veiledet lek og kommunikativ skriving i førsteklasse
(Master thesis, 2022)Formålet med dette masterprosjektet har vært å utvikle kunnskap om hvordan lek og skriving kan forenes i en lekbasert pedagogikk for de yngste elevene i skolen. Kunnskap om sammenheng mellom lek og læring etterlyses spesifikt ... -
Veiledning i barnehagen - fra assistentenes opplevelser og perspektiv
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er veiledning av assistenter i barnehagen. Målet for oppgaven er å løfte frem assistentenes opplevelse av hva slags veiledning som blir gjennomført i barnehagen og hva de har behov for når ... -
Vekslingsmodellen en utprøving i helse- og oppvekstfag
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Bjørkelangen videregående skole var en av seks skoler i landet som har vært med i Utdanningsdirektoratets (udir) utprøvingsprosjekt, perioden er 2013-2017. Det skulle prøves ut vekslingsmodeller innen helse - og oppvekstfag ... -
Vekslingsmodellen, lange tradisjoner, nye muligheter
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)This report documents a study of a flexible dual model in vocational training, in particular as it is tested in an experiment initiated by the Norwegian Directorate for Education and Training. The report is specifically ... -
Verden inn i klasserommet
(Master thesis, 2023)Oppgaven er en didaktisk analyse og refleksjon rundt et tekstmøte mellom skolens og elevenes tekstpraksiser. I denne masteroppgaven diskuterer jeg problemstillingen: Er det hensiktsmessig å bruke elevenes hverdagstekster ... -
Vesten mot resten? Kan lærebøkene åpne eller lukke for kritisk tenkning i samfunnsfag?
(Master thesis, 2021)Mennesker har fortalt sanne og fantasifulle historier om og for hverandre i 70 000 år. Vi forteller historier for å tilegne oss kunnskap, og bare for å underholde og skape samhold. Men det kan være svært viktig å klare å ... -
Vi er alle annerledes: fokussamtaler med noen pedagoger om annerledeshet og normaliseringsmakt i barnehagen.
(Master thesis, 2014)Dette er en masteroppgave i barnehagepedagogikk fra Høgskolen i Oslo og Akershus, Norge. Jeg har valgt å kalle oppgaven: «Vi er alle annerledes: fokussamtaler med noen pedagoger, om annerledeshet og normaliseringsmakt i ... -
"Vi kan løfte 1erne til 2ere, 5erne til 6ere og få skolevegrerne tilbake". En kvalitativ studie av læreres erfaringer med tilpasning av opplæringen for elever med matematikkvansker
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven handler om tilpasning av opplæringen for elever med matematikkvansker. Målet med prosjektet er å undersøke hvordan pedagoger bruker kartlegging, vurdering og undervisningskunnskap for å tilrettelegge ... -
«Vi skal oppdra barna til å bli gode samfunnsborgere, da må vi ha hele familien på lag». En kvalitativ undersøkelse om samarbeid mellom barnehagen og familier med fluktbakgrunn
(Master thesis, 2023)Tema er barnehagens samarbeid med foreldre med fluktbakgrunn. Jeg vil rette fokus mot det de pedagogiske lederne og familiene med fluktbakgrunn forteller om hvilke utfordringer og muligheter de har erfart med foreldresamarbeidet. ... -
Vi spiller blues: Et designbasert studie om utvikling og testing av en digital læringsressurs
(MAIKT-MASTER;2019, Master thesis, 2019)Samspill i musikkundervisning og bruk av IKT i undervisningen er to områder som prioriteres vekk av musikklærere i norsk grunnskole (Sætre, Neby, & Ophus, 2016). Samtidig er begge disse målområdene forankret i K-06 og i ... -
«Vi undrer oss sammen». Undring og naturvitenskap i barnehagen
(Master thesis, 2023)Gjennom deltakelse i et større, internasjonalt forskningsprosjekt ble jeg gjort oppmerksom på at det er særnorskt å si at «vi undrer oss sammen med barna» i barnehagen når vi arbeider med fagområdet Natur, miljø og teknologi ... -
"Vi venter oftest så lenge som mulig for at ungene skal få bli så modne som mulig." - Avvikling av vedtak i overgangen fra barnehage til skole
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har som formål å undersøke barnehagelærere, lærere og PP-rådgiveres erfaringer med håndtering av spesialpedagogiske vedtak i overgangen fra barnehage til skole. Utdanningsdirektoratet (2021) presenterer ... -
Vi vet, vi kan, vi vil! TAF-løpet innen helse- og oppvekstfag sett fra et elevperspektiv.
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Det finnes enkelte løp i videregående skole som er såkalte forsøksløp, og TAF-løpet er ett av disse. TAF står for "teknisk allmennfag" og er en betegnelse som er blitt hengende ved som et begrep. Det rette formelle navnet ... -
Video Games and Good Learning: May Video Games be Beneficial for Supporting Pupil Motivation, Literacy Development and Narrative Comprehension?
(Master thesis, 2020)Video games have become increasingly popular as a recreational activity for young people and learners. This study seeks to investigate if and how specifically commercial video games may function as effective learning tools ... -
Videregående opplæring – en døråpner for deltakelse i arbeid og fellesskap: Et aksjonsforskningsprosjekt om et styrket kollegasamarbeid og utvikling av rutiner for skolens deltakelse i elevenes ansvarsgrupper med fokus på et fremtidig arbeidsliv for elever med utviklingshemming.
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven er et aksjonsforskningsprosjekt som ble gjennomført ved egen arbeidsplass 2015-17, og tar utgangspunkt i en felles frustrasjon i kollegiet. Mange av våre elever med utviklingshemming opplever å stå ... -
«... vil du bli lærer skal du også lære matematikkvansker, det er ikke noe sånn bare for de som er interessert ...» En kvalitativ studie av undervisning i matematikk – tre læreres erfaringer med fokus på elever i matematikkvansker
(Master thesis, 2021)Tema, bakgrunn og formål: Matematikkvansker er et vidt begrep og det er først i senere tid blitt rettet fokus mot disse lærevanskene. Historisk sett har ulike begreper har blitt brukt gjennom historien for å definere ulike ... -
Virtuell utveksling: Utvikling av interkulturell kompetanse i klasserommet ved bruk av IKT
(Master thesis, 2020)Tema for denne oppgaven er virtuelle utvekslinger i regi av lærer eller utdanningsinstitusjon, hvor fokuset er på utvikling av interkulturell kompetanse. Denne oppgaven er en forstudie som vil danne grunnlaget for et større ...