Perspektiver på kropp i kroppsøvingsfaget i skolen og i faglærerutdanningen i kroppsøving.
dc.contributor.author | Moen, Kjersti Mordal | |
dc.contributor.author | Rugseth, Gro | |
dc.date.accessioned | 2019-03-07T09:50:25Z | |
dc.date.accessioned | 2019-03-08T09:13:21Z | |
dc.date.available | 2019-03-07T09:50:25Z | |
dc.date.available | 2019-03-08T09:13:21Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Moen, K. & Rugseth, G. (2018). Perspektiver på kropp i kroppsøvingsfaget i skolen og i faglærerutdanningen i kroppsøving. Journal for Research in Arts and Sports Education, 154-168. doi: 10.23865/jased.v2.1052 | en |
dc.identifier.issn | 2535-2857 | |
dc.identifier.issn | 2535-2857 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/6741 | |
dc.description.abstract | Skolen blir pekt på som en arena som skal hjelpe barn og unge å håndtere problematikker knyttet til helse og kropp. I kroppsøving skal elevene lære både om kropp og med kroppen. Følelser, erfaringer og meninger knyttet til kroppen og det kroppslige synes å være essensielt i faget. Et sentralt spørsmål blir da hva fremtidens kroppsøvingslærere lærer i sin utdanning for å få kompetanse til å undervise mot slike mål. I denne artikkelen trekker vi frem to teoretiske perspektiver på kropp: kroppen som objekt og kroppen som subjekt. Gjennom en teoridrevet tekstanalyse viser vi hvordan disse perspektivene kommer til syne i styringsdokumenter i skolefaget kroppsøving og i faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag. Analysen viser at både skolefaget kroppsøving og faglærerutdanningen åpner opp for en bred forståelse av kropp, særlig i formål og innledende tekst. I målformuleringene er det imidlertid mindre tydelig at kropp kan forstås ut i fra ulike teoretiske perspektiver. På bakgrunn av dette diskuterer vi hvordan ulike perspektiver på kropp kan etablere et handlingsrom for fagutvikling innen et inkluderende kroppsøvingsfag som makter å konstruktivt møte og bidra til læring og utvikling hos ulike elever. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | en |
dc.relation.ispartofseries | Journal for Research in Arts and Sports Education;2018 | |
dc.relation.uri | https://jased.net/index.php/jased/article/view/1052 | |
dc.rights | 2018 K.M. Moen & G. Rugseth. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided the original work is properly cited and states its license | en |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Kroppsperspektiver | en |
dc.subject | Kroppsøving | en |
dc.subject | Lærerutdanning | en |
dc.subject | Kroppsøvingslærer | en |
dc.subject | Kroppsøvingsfaget | en |
dc.subject | Inkludering | en |
dc.subject | Faglærerutdanning | en |
dc.title | Perspektiver på kropp i kroppsøvingsfaget i skolen og i faglærerutdanningen i kroppsøving. | en |
dc.type | Journal article | en |
dc.type | Peer reviewed | en |
dc.date.updated | 2019-03-07T09:50:25Z | |
dc.description.version | publishedVersion | en |
dc.identifier.doi | http://doi.org/10.23865/jased.v2.1052 | |
dc.identifier.cristin | 1586283 | |
dc.source.journal | Journal for Research in Arts and Sports Education |
Tilhørende fil(er)
Denne innførselen finnes i følgende samling(er)
-
HV - Institutt for fysioterapi (GAMMEL) [336]
HV - Department of Physiotherapy (OLD)
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som 2018 K.M. Moen & G. Rugseth. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided the original work is properly cited and states its license