Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMoen, Kjersti Mordal
dc.contributor.authorRugseth, Gro
dc.date.accessioned2019-03-07T09:50:25Z
dc.date.accessioned2019-03-08T09:13:21Z
dc.date.available2019-03-07T09:50:25Z
dc.date.available2019-03-08T09:13:21Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationMoen, K. & Rugseth, G. (2018). Perspektiver på kropp i kroppsøvingsfaget i skolen og i faglærerutdanningen i kroppsøving. Journal for Research in Arts and Sports Education, 154-168. doi: 10.23865/jased.v2.1052en
dc.identifier.issn2535-2857
dc.identifier.issn2535-2857
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/6741
dc.description.abstractSkolen blir pekt på som en arena som skal hjelpe barn og unge å håndtere problematikker knyttet til helse og kropp. I kroppsøving skal elevene lære både om kropp og med kroppen. Følelser, erfaringer og meninger knyttet til kroppen og det kroppslige synes å være essensielt i faget. Et sentralt spørsmål blir da hva fremtidens kroppsøvingslærere lærer i sin utdanning for å få kompetanse til å undervise mot slike mål. I denne artikkelen trekker vi frem to teoretiske perspektiver på kropp: kroppen som objekt og kroppen som subjekt. Gjennom en teoridrevet tekstanalyse viser vi hvordan disse perspektivene kommer til syne i styringsdokumenter i skolefaget kroppsøving og i faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag. Analysen viser at både skolefaget kroppsøving og faglærerutdanningen åpner opp for en bred forståelse av kropp, særlig i formål og innledende tekst. I målformuleringene er det imidlertid mindre tydelig at kropp kan forstås ut i fra ulike teoretiske perspektiver. På bakgrunn av dette diskuterer vi hvordan ulike perspektiver på kropp kan etablere et handlingsrom for fagutvikling innen et inkluderende kroppsøvingsfag som makter å konstruktivt møte og bidra til læring og utvikling hos ulike elever.en
dc.language.isonben
dc.publisherCappelen Damm Akademisken
dc.relation.ispartofseriesJournal for Research in Arts and Sports Education;2018
dc.relation.urihttps://jased.net/index.php/jased/article/view/1052
dc.rights2018 K.M. Moen & G. Rugseth. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided the original work is properly cited and states its licenseen
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectKroppsperspektiveren
dc.subjectKroppsøvingen
dc.subjectLærerutdanningen
dc.subjectKroppsøvingslæreren
dc.subjectKroppsøvingsfageten
dc.subjectInkluderingen
dc.subjectFaglærerutdanningen
dc.titlePerspektiver på kropp i kroppsøvingsfaget i skolen og i faglærerutdanningen i kroppsøving.en
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2019-03-07T09:50:25Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.doihttp://doi.org/10.23865/jased.v2.1052
dc.identifier.cristin1586283
dc.source.journalJournal for Research in Arts and Sports Education


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

2018  K.M.  Moen  &  G.  Rugseth.  This  is  an  Open  Access  article  distributed  under  the  terms  of  the  Creative  Commons Attribution 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon the material for any  purpose, even commercially, provided the original work is properly cited and states its license
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som 2018 K.M. Moen & G. Rugseth. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided the original work is properly cited and states its license