dc.contributor.author | Stang, Edda | |
dc.date.accessioned | 2019-03-06T09:38:16Z | |
dc.date.available | 2019-03-06T09:38:16Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-8364-131-8 | |
dc.identifier.issn | 2535-471X | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/6729 | |
dc.description.abstract | I Norge er barnevernet en mye omdiskutert sosialpolitisk institusjon, preget av høy grad av
offentlig interesse. Denne avhandlingen handler om barnevernet i den digitale offentligheten
og hvordan bruk av sosiale medier kan gi muligheter for nye stemmer og nye perspektiver i
offentligheten, men også nye utfordringer – for barnevernet, samfunnet og forskningen.
Gjennom avhandlingens ulike deler analyseres ytringer, diskusjoner og aktivitet i sosiale
medier på barnevernsfeltet. I avhandlingen diskuteres hvilke vilkår den nye digitale
offentligheten gir for ytring og medborgerskap på barnevernsfeltet og hvilke vilkår den nye
digitale offentligheten gir for forskning om barnevern.
Avhandlingen bygger på kvalitative tekstanalyser og caseanalyse av tekster (poster) fra
forskjellige sosiale medier, med hovedvekt på materiale fra Facebook og Twitter.
Avhandlingen består av tre artikler, to empiriske og en metodisk. I den første artikkelen
analyseres hvordan sosiale medier brukes til offentlig deltakelse innen barnevernsfeltet, og
hvordan denne deltakelsen kan ha betydning for utøvelse av medborgerskap, i form av
deltakelse i offentlig debatt. Den andre artikkelen handler om protest mot norsk barnevern på
internasjonale og norske Facebook-grupper. Den tredje artikkelens formål er å gi innsikt i
etiske vurderinger i forbindelse med forsikring på digitale arenaer hvor det er uklart om
materialet kan betraktes som offentlig eller ikke. I tillegg diskuteres mulige konsekvenser av å
forstå enkelte deltakere/grupper som sårbare versus å forstå dem som medborgere i en
barnevernskontekst på sosiale medier.
Samlet har avhandlingen på ulike måter belyst former for deltakelse og hvordan denne
deltakelsen kan forstås i et medborgerskapsperspektiv og i forskningsetisk sammenheng.
Videre hvordan deltakelse i den digitale offentligheten kan medføre utfordringer og/eller
bringe ny kunnskap til barnevernets fagfelt på. Avhandlingen viser blant annet hvordan
private erfaringer om opplevd urettferdighet og eksklusjon deles i et kollektiv med mål om å
endre det bestående barnevernssystemet. Gjennom sosiale medier kan borgere individuelt
eller kollektivt forsøke å utfordre makten i barnevernet. Deltakelsen i sosiale medier
innebærer ikke nødvendigvis direkte politisk innflytelse, men både selve deltakelsen og
mulighetene som oppstår for å bli hørt og motta respons, åpner for myndiggjøring og utøvelse
av medborgerskap. Dette kan omfatte både den brede deltakelsen blant alle som deltar med
ytringer om barnevern på sosiale medier, men også grupper som har personlig erfaring med
barnevernet. | en |
dc.description.abstract | The Norwegian Child Welfare Services is a much-debated institution, characterized by high
public interest. This dissertation focuses on discussion and statements concerning the
Norwegian Child Welfare system in the digital public sphere, and how the use of social media
can provide opportunities for new voices and new perspectives - as well as new challenges for
child welfare, society and research. The dissertation discusses potentials for participatory
citizenship in the digital public sphere in the field of child welfare, as well as potentials and
challenges involved in the child welfare research on social media.
The dissertation is based on qualitative text analysis and case analysis of texts (posts) from
various social networking cites, with emphasis on material from Facebook and Twitter. The
dissertation consists of three articles, two empirical and one methodological. The first article
investigates whether the use of social media contributes to public participation and whether
this can be understood as participatory citizenship in a field such as child protection. The
second article addresses the protests against Norwegian Child Welfare Services that are
unfolding on international and Norwegian Facebook groups. The third article aims to give
insight into the ethical judgement involved in research on digital communities where it might
be challenging to decide whether certain material is public or not. In addition, the paper
reflects on the social consequences of understanding some participants as vulnerable versus
understanding them as citizens, in a social work/child welfare context on social media.
Taken together, the dissertation has highlighted different forms of participation and how this
participation can be understood, in a citizenship perspective and in a research ethical context.
Furthermore, how participation in the digital public can lead to challenges and / or bring new
knowledge to the academic field of child welfare research.
The dissertation illuminates how private experiences about perceived injustice and exclusion
are shared in digital publics, aiming to change the existing child welfare system. It illustrates
how citizens by using social networking cites, gets the opportunity, individually or
collectively, to challenge the power of the child welfare system. Participation does not
necessarily equate with political influence, but both the participation and opportunities that
arise for response brings potentials for empowerment and participatory citizenship. This may
apply both to the broad participation of all those involved in statements and discussions on
child welfare issues on social media, as well as for groups of parents who have experience
from the child welfare system. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | OsloMet – storbyuniversitetet | en |
dc.relation.ispartofseries | OsloMet Avhandling;2018, nr 33 | |
dc.rights | Attribution-ShareAlike 3.0 United States | en |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/us/ | * |
dc.subject | Barnevernet | en |
dc.subject | Sosiale medier | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360 | en |
dc.subject | Offentlig debatt | en |
dc.subject | Medborgerskap | en |
dc.title | Barnevernet i den digitale offentligheten – Ytringer og debatt om norsk barnevern i sosiale medier | en |
dc.type | Doctoral thesis | en |
dc.type | Peer reviewed | en |
dc.description.version | publishedVersion | en |