• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Bibliotek- og informasjonsvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Bibliotek- og informasjonsvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Studenters bruk av Oria. En kvalitativ undersøkelse av informasjonsbehov i møte med et discovery-system

Østbye, Sigrid Elisabeth
Master thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
Ostbye.pdf (3.102Mb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/6723
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • SAM - Master i Bibliotek- og informasjonsvitenskap [157]
Abstract
I denne masteroppgaven undersøkes det hvilke informasjonsbehov som får studenter til å

bruke discovery-systemet Oria, og hvordan de bruker systemet til å finne informasjon som

kan tilfredsstille disse behovene. For å avdekke dette, ble det ved bruk av Critical incident

technique (CIT) gjennomført 20 semistrukturerte intervjuer med studenter tilknyttet et

realfaglig universitetsbibliotek. Resultatene viser at studentene oppsøker Oria med ulike typer

informasjonsbehov, med en hovedvekt av studierelaterte og known item-behov. Studentene

bruker stort sett enkle søkemetoder, men avanserte søk ved mer sammensatte behov. De

opplever at Oria best tilfredsstiller informasjonsbehov som er godt definerte. Resultatene

diskuteres i lys av Ingwersens teori om tre typer informasjonsbehov: Conscious topical

information need (CIN), Verificative information need (VIN) og Muddled information need

(MIN). Analysen viser at disse behovstypene ikke er dekkende for studentenes

informasjonsbehov, og to nye typer foreslås: Simple conscious topical information need (SCIN)

og Muddled verificative information need (MVIN).
 
This master thesis examines what information needs leads students to use the Oria discovery

system, and how they use the system to find information to satisfy these needs. To reveal this,

the Critical incident technique (CIT) was used to conduct 20 semi-structured interviews with

students affiliated with a science university library. The results show that students use Oria to

satisfy different types of information needs, with a main emphasis on study-related and known

item-needs. Students mostly use simple search methods, but advanced searches for more

complex needs. They find that Oria best satisfy information needs that are well defined. The

results are discussed in light of Ingwersen's theory of three types of information needs:

Conscious topical information need (CIN), Verificative information need (VIN) and Muddled

information need (MIN). The analysis shows that these types of needs do not cover all the

students' information needs, and two new types are proposed: Simple conscious topical

information need (SCIN) and Muddled verificative information need (MVIN).
 
Description
Master i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Publisher
OsloMet - storbyuniversitetet

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit