Studenters bruk av Oria. En kvalitativ undersøkelse av informasjonsbehov i møte med et discovery-system
Abstract
I denne masteroppgaven undersøkes det hvilke informasjonsbehov som får studenter til å
bruke discovery-systemet Oria, og hvordan de bruker systemet til å finne informasjon som
kan tilfredsstille disse behovene. For å avdekke dette, ble det ved bruk av Critical incident
technique (CIT) gjennomført 20 semistrukturerte intervjuer med studenter tilknyttet et
realfaglig universitetsbibliotek. Resultatene viser at studentene oppsøker Oria med ulike typer
informasjonsbehov, med en hovedvekt av studierelaterte og known item-behov. Studentene
bruker stort sett enkle søkemetoder, men avanserte søk ved mer sammensatte behov. De
opplever at Oria best tilfredsstiller informasjonsbehov som er godt definerte. Resultatene
diskuteres i lys av Ingwersens teori om tre typer informasjonsbehov: Conscious topical
information need (CIN), Verificative information need (VIN) og Muddled information need
(MIN). Analysen viser at disse behovstypene ikke er dekkende for studentenes
informasjonsbehov, og to nye typer foreslås: Simple conscious topical information need (SCIN)
og Muddled verificative information need (MVIN). This master thesis examines what information needs leads students to use the Oria discovery
system, and how they use the system to find information to satisfy these needs. To reveal this,
the Critical incident technique (CIT) was used to conduct 20 semi-structured interviews with
students affiliated with a science university library. The results show that students use Oria to
satisfy different types of information needs, with a main emphasis on study-related and known
item-needs. Students mostly use simple search methods, but advanced searches for more
complex needs. They find that Oria best satisfy information needs that are well defined. The
results are discussed in light of Ingwersen's theory of three types of information needs:
Conscious topical information need (CIN), Verificative information need (VIN) and Muddled
information need (MIN). The analysis shows that these types of needs do not cover all the
students' information needs, and two new types are proposed: Simple conscious topical
information need (SCIN) and Muddled verificative information need (MVIN).
Description
Master i bibliotek- og informasjonsvitenskap