Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSmidt, Jofrid Karner
dc.contributor.authorPettersen, Mari Nordø
dc.date.accessioned2011-04-04T09:41:06Z
dc.date.available2011-04-04T09:41:06Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/646
dc.descriptionMaster i bibliotek- og informasjonsvitenskapen_US
dc.description.abstractHøsten 2008 pågikk det en debatt rundt Foreningen !les sin tXt-aksjon, Den andre siden, og tre av bøkene som inngikk i lesekampanjen. Denne oppgaven er en analyse av de tre bøkene, Englefjes av Ingelin Røssland, Linas kveldsbok av Emma Hamberg og Londonstaner av Gautam Malkani, og debatten slik den fremkom i media. Jeg har kartlagt hvilke verdier som formidles i bøkene. I analysen av debatten har jeg lagt vekt på hvilke funksjoner og normer, slik Mukařovský bruker begrepene, som tillegges ungdomslitteratur. I tillegg har jeg foretatt en retorisk analyse for å se på hvordan debattantene argumenterer for sine syn. Jeg har gruppert debattantene etter rolle (fagfolk, lærere, foreldre, unge osv) for å se om det er noen fellestrekk i syn og argumentasjonsform. Avslutningsvis ser jeg på om argumentasjonen gir uttrykk for et underliggende syn på unge, lesing og litteratur.nob
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Oslo. Avdeling for journalistikk, bibliotek- og informasjonsvitenskapen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Biblioteks- og informasjonsvitenskap: 320en_US
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040en_US
dc.subjectUngdomslitteratur
dc.titleUngdomslitteratur som kunst, identitetsarbeid eller oppdragelseen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel