dc.contributor.advisor | Smidt, Jofrid Karner | |
dc.contributor.author | Pettersen, Mari Nordø | |
dc.date.accessioned | 2011-04-04T09:41:06Z | |
dc.date.available | 2011-04-04T09:41:06Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/646 | |
dc.description | Master i bibliotek- og informasjonsvitenskap | en_US |
dc.description.abstract | Høsten 2008 pågikk det en debatt rundt Foreningen !les sin tXt-aksjon, Den andre siden, og tre av bøkene som inngikk i lesekampanjen. Denne oppgaven er en analyse av de tre bøkene, Englefjes av Ingelin Røssland, Linas kveldsbok av Emma Hamberg og Londonstaner av Gautam Malkani, og debatten slik den fremkom i media. Jeg har kartlagt hvilke verdier som formidles i bøkene. I analysen av debatten har jeg lagt vekt på hvilke funksjoner og normer, slik Mukařovský bruker begrepene, som tillegges ungdomslitteratur. I tillegg har jeg foretatt en retorisk analyse for å se på hvordan debattantene argumenterer for sine syn. Jeg har gruppert debattantene etter rolle (fagfolk, lærere, foreldre, unge osv) for å se om det er noen fellestrekk i syn og argumentasjonsform. Avslutningsvis ser jeg på om argumentasjonen gir uttrykk for et underliggende syn på unge, lesing og litteratur. | nob |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo. Avdeling for journalistikk, bibliotek- og informasjonsvitenskap | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Biblioteks- og informasjonsvitenskap: 320 | en_US |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040 | en_US |
dc.subject | Ungdomslitteratur | |
dc.title | Ungdomslitteratur som kunst, identitetsarbeid eller oppdragelse | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |