Digital mobbing blant barn og unge: En litteraturgjennomgang av eksisterende forskning på årsaker til digital mobbing blant barn og unge
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/6415Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Med framveksten av digitale kommunikasjonsmidler har mobbingen inntatt den digital arena.
I Elevundersøkelsen, gjennomført i 2016, rapporterte hele 69,3 prosent barn at de blir kalt
stygge ting og ertet på nett. Denne oppgaven har som mål å undersøke hva
forskningslitteraturen beskriver som mulige teknologiske-, individuelle- og demografiske
årsaker til at digital mobbing oppstår blant barn og unge. Metode: Jeg har identifisert relevant
litteratur fra 2002 til 2016 og gitt en samlet fremstilling og gjennomgang av eksisterende
forskning på årsaker til digital mobbing. Resultater: Forskningen viser at årsakene til at
digital mobbing oppstår er knyttet til teknologiske funksjoner, karakteristikker hos mobber og
offer, og gjennom demografiske variabler. Teknologiske funksjoner: Barn og unges
motivasjon til digital mobbingen kan stimuleres gjennom teknologiske funksjoner. Opplevd
anonymitet og avstand fremmer en fristelseseffekt og medfører en lavere terskel til å utøve
negative handlinger på nett. «Likes-knappen» bidrar også til sosiale ekskluderingsmekanismer
og mobbehandlinger. Individuelle årsaker: Digitale mobbeofre kan kjennetegnes med
karakteristikker som usikker fremtreden, passivitet, depresjon og angst. Karakteristikker som
kjennetegner digitale mobbeutøvere er blant annet lav skoleforpliktelse, manipulativ adferd,
dårlige hjemmeforhold, aggressivitet og lav empatisk respons. Foreldrenes innsikt, kunnskap,
overvåkning og engasjement i barns aktiviteter på nett kan også ha innflytelse på om barna
mobber eller blir mobbet på digitale medier. Demografiske variabler: Studiene som har sett
på årsakssammenhenger knyttet til kjønn, alder, rase og digital mobbing viser varierende
resultater og kun noen få studier gir en indikasjon på at demografiske variabler kan forutsi
digitale mobbeofre og / eller digitale mobbeutøvere. Studier som har undersøkt
kjønnsforskjeller viser varierende resultater. Forskningstendensen viser imidlertid at det er
gutter som hyppigest mobber andre digitalt, jenter er hyppigest ofre for digital mobbing, flere
barn og unge med høyere sosioøkonomisk status mobber andre digitalt. Jenter og barn med
lavere sosioøkonomisk status er oftere ofre. Veien videre: Framtidig forskning bør skille
mellom ulike handlinger og typer aggressiv adferd. Dette kan avgrense digital mobbing og gi
en mer spesifikk kunnskap om årsaker til fenomenet. Det er behov for mer helhetlige,
sosialpsykologiske og interaksjonistiske tilnærminger som ser på gruppeprosesser og
gjensidig påvirkning i interaksjonen. Videre forskning bør inkludere mer kvalitative design i
sine studier. With the rise of digital means of communication, bullying has taken on the digital arena. The
pupil survey conducted in 2016 reported a total of 69.3 percent of children being called bad
things by peeres online. This main goal for this thesis is to investigate what research literature
describes as possible technological, individual and demographic reasons for cyberspace
bullying among children and young people. Method: I have identified relevant literature from
2002 to 2016 and provided a collected presentation and review of existing research on the
causes of cyberspace bullying. Results: Research shows that the causes of cyberspace
bullying arise from aspects relating to technology, individual characteristics of bullies and
victims and demographic variables. Technological aspects: The motivation of children and
young people for bullying online can be stimulated through technological functions. A sense
of anonymity and distance creates a lower threshold for exercising negative actions online.
"Likes" also contributes to mechanisms of social exclusion and acts of bullying. Individual
Causes: Victims of cyberspace bullying may have characteristics such as low appearing
uncertain, and by passivity, depression and anxiety. Cyberspace bullies may have
characteristics such as low school commitment, manipulative behavior, bad family life,
aggressiveness and low empathic response. Parents' knowledge, monitoring and involvement
in their children’s activities online can influence whether the children bully or are bullied on
digital media. Demographic variables: Studies that have considered causation related to
gender, age, race and cyberspace bullying show varying results, and only a few studies
indicate that demographic variables can predict predict victimization of cyberspace bullying
and / or cyberbullies. Studies that have examined gender differences show varying results.
However, the research trend shows that boys are the most frequent bullies online, girls are the
most frequent digital victims, more children and young people with higher socioeconomic
status bully others digitally, and those with lower socioeconomic status are more often
victimized. Further research: Further research should distinguish between different actions
and types of aggressive behavior. This can limit cyberspace bullying and provide more
specific knowledge about the causes of cyberspace bullying. There is a need for a more
holistic, social-psychological and interactional approaches that look at group-processes and
mutual interaction approaches that look at group processes. Upcoming research should
moreover include more qualitative design in its studies.
Beskrivelse
Master i sosialfag