dc.contributor.advisor | Strømgren, Børge | |
dc.contributor.author | Huset, Jon-Inge | |
dc.date.accessioned | 2018-09-04T07:49:51Z | |
dc.date.available | 2018-09-04T07:49:51Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/6115 | |
dc.description | Master i læring i komplekse systemer | en |
dc.description.abstract | Skolevegring er et noe omdiskutert begrep. Flere mener at skolevegring er direkte knyttet opp mot angst og fobier, slik at den type ureglementert fravær bør skille tilfeller med skulk. Ureglementert skolefravær øker sannsynligheten for ikke å gjennomføre videregående utdanning, som igjen kan føre til en usikker jobb fremtid. Denne artikkelen ser nærmere på skolevegring som begrep og forsøker å argumentere for en systematisk, funksjonell tilnærming i behandling av ureglementert fravær. Atferdsanalysen er opptatt av å avdekke variabler som opprettholder atferd. Det er nærliggende å tro at denne tilnærmingen vil kunne være nyttig rettet mot skolevegring. Artikkelen forsøker å poengtere viktigheten av å avdekke forhold som opprettholder skolevegringsatferd, for deretter å kunne iverksette presis behandling fundamentert på empiri. En generell behandling, rettet mot ulike årsaker til skolevegring, vil bli drøftet. Det foreligger få single-case studier innenfor dette området, hvor atferdsanalytisk behandling er forsøkt. Noen aktuelle studier blir trukket frem og gjennomgått. Behandling av skolevegring ved hjelp av atferdsanalytiske prinsipper behøver flere studier for å bygge empiri. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for atferdsvitenskap | en |
dc.relation.ispartofseries | MALKS;2018 | |
dc.subject | Skolevegring | en |
dc.subject | Atferdsavtaler | en |
dc.subject | Årsaker | en |
dc.subject | Behandling | en |
dc.subject | Atferdsvitenskap | en |
dc.subject | Ureglementert fravær | en |
dc.title | Skolevegring: Definisjon, årsaker, og behandling | en |
dc.title.alternative | Skolevegring: En oversikt over definisjon, årsaker, og vanlige behandlinger. Artikkel 1 | en |
dc.title.alternative | Atferdsavtaler som behandling for skolevegring: Evaluering med en single-case eksperimentell design. Artikkel 2 | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.description.version | publishedVersion | en |