dc.contributor.advisor | Qureshi, Muhammad Azeem | |
dc.contributor.author | Saldic, Jasmina | |
dc.contributor.author | Vinæs, Julie | |
dc.date.accessioned | 2018-01-23T13:35:11Z | |
dc.date.available | 2018-01-23T13:35:11Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/5560 | |
dc.description | Master i økonomi og administrasjon | en |
dc.description.abstract | We have examined the effects of quarterly earnings announcements on stock returns, in the
Nordic market. Our main objective, is to test market efficiency using the event study
methodology. Earlier research has found evidence of drift in stock return, following earnings
announcements. We therefore examine both the pre- and post-announcement period.
Three different time-series models are used to capture the earnings surprise. The earnings
are categorized into three categories; good news, bad news and no news. Our results show
that the Nordic market reacts quickly to earnings announcement, and that earnings have
information value. However, we find significant post-announcement drift for good news in
the aggregated Nordic market, and for companies with low market capitalization. We also
find significant reactions before the announcement of good news, both for the aggregated
Nordic market and for each country, except Denmark. | en |
dc.description.abstract | Vi har undersøkt effektene av kvartalsvise resultatkunngjøringer på aksjeavkastninger, i det
nordiske markedet. Vi tester markedseffisiens ved å bruke event-studie metodologi.
Tidligere forskning har funnet bevis for drift i aksjeavkastninger, som følge av
resultatkunngjøringer. Vi undersøker derfor både perioden før og etter annonseringen. Tre
forskjellige tidsseriemodeller brukes til å fange opp den uventede resultatkunngjøringen.
Resultatkunngjøringene er delt opp i tre kategorier; gode- , dårlige- og ingen nyheter. Våre
resultater viser at det nordiske markedet reagerer raskt på resultatkunngjøringer, og at
resultatkunngjøringer har informasjonsverdi. Vi finner signifikant PEAD for gode nyheter på
det aggregerte nordiske markedet, og for selskaper med lav markedsverdi. Vi finner også
signifikante reaksjoner før annonseringen av gode nyheter, både for det aggregerte nordiske
markedet og for hvert enkelt land, unntatt Danmark. | en |
dc.language.iso | en | en |
dc.publisher | Oslo and Akershus University College | en |
dc.subject | Event Study | en |
dc.subject | Earnings Announcements | en |
dc.title | Earnings announcements and stock market returns. An event study of the Nordic market. | en |
dc.title.alternative | | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.description.version | publishedVersion | en |