Football Shirt Sponsorship & Firm Value. An Event Study.
Master thesis
Published version
![Thumbnail](/oda-xmlui/bitstream/handle/10642/5551/Landa.pdf.jpg?sequence=6&isAllowed=y)
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/5551Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
This paper investigates the impact of football shirt sponsorship on the market value of the
sponsoring firm, by conducting an event study. I find that the cumulative abnormal return of
sponsorship agreement announcements is not significantly different from zero in the days
surrounding the announcement. Rival wealth effects are significantly negative in the period
summing up effect of media coverage of agreements, pointing towards a relative profit for
sponsors through negative returns for rival firms, but in total this effect is not significantly
different from zero. I conclude that football shirt sponsorship has no effect on the market
value of the sponsoring firm. Denne avhandlingen undersøker sammenhengen mellom sponsing av profesjonelle
fotballklubbers drakter og markedsverdien til hovedsponsoren. En event-studie på
offentliggjøring av sponsoravtaler gjennomføres. Jeg finner at den kumulative anormale
avkastningen til sponsorene ikke er statistisk signifikant forskjellig fra null for noen av eventvinduene.
Statistisk signifikant negativ gjennomsnittlig anormal avkastning for sponsorenes
rivaler er funnet for vinduet som undersøker effekten av avtaledetaljer som dekkes i media i
dagene etter offentliggjøring. Dette indikerer at sponsorers gevinst ligger i negativ avkastning
for rivaler, men den totale effekten for rivaler for alle vinduer er ikke signifikant forskjellig
fra null. Jeg konkluderer med at sponsing av draktene til profesjonelle fotballklubber ikke har
effekt på sponsorenes markedsverdi.
Beskrivelse
Master i økonomi og administrasjon