Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorArntzen, Erik
dc.contributor.authorSeldal, Aina
dc.date.accessioned2018-01-18T10:19:00Z
dc.date.available2018-01-18T10:19:00Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/5513
dc.descriptionMaster i læring i komplekse systemeren
dc.description.abstractKompleks menneskelig atferd har lenge vært et hovedtema innen forskning i eksperimentell psykologi. Hvordan slik kompleks atferd skal forstås og forklares har innen ulike psykologiske perspektiv generert en mengde ulike forklaringer, noe som har ført forskningen i ulike retninger. Artikkel 1 tar for seg forskning på kompleks atferd som omhandler begreper og begrepsdannelse gjennom et kognitivt psykologisk perspektiv, og gjennom et atferdsanalytisk perspektiv. Tre kognitive teorier rundt temaet vil bli presentert, men hovedvekten vil ligge på forskningsområdet som omhandler stimulusekvivalens som er det atferdsanalytiske forskningsområdet som tar for seg kompleks atferd. En presentasjon av ulike vitenskapelige tilnærminger og forskningsmetoder, og forskjeller disse utleder når det gjelder forståelse og forklaring på kompleks atferd vil også bli presentert. Artikkel 2 presenterer et eksperiment hvor 20 deltakere fordelt på to grupper gjennomførte en betinget diskriminasjonstrening for å etablere tre klasser av stimuli med fem medlemmer i hver klasse. For begge grupper ble diskriminasjonstreningen gjennomført etter en tradisjonell matching-to-sample prosedyre, etterfulgt av ulike tester for respondering i henhold til stimulusekvivalens. Hensikten med eksperimentet var å undersøke om ulike testbetingelser genererte ulike resultater for respondering i henhold til stimulusekvivalens.en
dc.language.isonben
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershus. Institutt for atferdsvitenskapen
dc.relation.ispartofseriesMALKS;2017
dc.subjectKognitiv psykologien
dc.subjectAtferdsanalyseen
dc.subjectBegrepsdannelseen
dc.subjectStimulusekvivalensen
dc.subjectTestbetingelseren
dc.titleVariabler som påvirker begrepsdannelseen
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel