Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorUlvik, Oddbjørg Skjær
dc.contributor.authorBull, Ingrid Randen
dc.date.accessioned2011-01-31T12:10:16Z
dc.date.available2011-01-31T12:10:16Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/547
dc.descriptionMaster i sosialt arbeiden_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om barnevernets profesjonsutøvelse i situasjoner der relasjonen mellom klient og barnevernsarbeider er preget av konflikt eller protest. Undersøkelsen bygger på en eksplorerende design i form av minnearbeid som metode. Minnearbeid åpner opp for å lete etter rådende diskursive praksisformer som tas ”for gitt” eller sees på som ”naturlige”. På grunnlag av empiri, har jeg konstruert tre overordnede diskurser som barnevernsarbeiderne snakker innenfor. De benevnes som brukermedvirkningsdiskurs, sosialfaglig behandlingsdiskurs og myndighetsutøverdiskurs. Gjennom analysen har jeg vist at disse diskursene tildeler klienten og barnevernsarbeideren forskjellige subjektposisjoner og handlemuligheter. Funnene i analysen viser at de nevnte diskursene åpner for et klientfokusert handlingsrom, der barnevernsarbeideren bestreber seg på å få klienten i tale og uttrykke sine meninger. Klientens ”meninger” fremstår, i noen sammenhenger, som statisk og entydig og som noe som finnes ”der inne” i klienten. Det fokuseres i mindre grad på hvordan klientens synspunkter og meninger blir til i interaksjon med barnevernsarbeideren. Videre har jeg innenfor de tilgjengelige diskursene sett at er det lite rom for å tale om utilstrekkelighet som profesjonell barnevernsarbeider. Fokuset rettes også her mot klienten og hennes problemer. Som en følge av dette introduserer jeg en sosiokulturell utviklingspsykologisk tenkemåte, som muliggjør en forståelse der barnevernsarbeideren både ser seg selv som en som påvirker, og som lar seg påvirke av klienten og det som skjer i samspillet mellom dem. Mening skapes i interaksjonen mellom aktørene. Dette ser jeg på som et supplement til de eksiterende diskursene, ved at det gir barnevernsarbeideren og klienten et mulig utvidet handlingsrom. Videre argumenterer jeg for å benytte Foucaults tenkning om makt som et verktøy for å reflektere over hvordan makt kan forstås og analyseres frem i sosialfaglig arbeid.nob
dc.description.abstractThis study focuses on professional discresion in the child protective services in situations where the relation between the client and the professional is complicated by conflict or client protest. The study is based on an exploring design using the method of memory work. Memory work provides a way of exploring leading discoursive practices “taken for granted” or regarded as “natural”. Based on findings, I have construed three main discourses that the professionals express themselves within. They are recognized as the client empowerment discourse, therapeutically founded treatment discourse, and the discourse of the professional as excerting power. The analysis shows how these discourses offer the professional and the client various subject positions and possibilities of action. The findings show that these discourses create a clientfocused basis for action, where the professional is expected to create opportunities for the client to express her opinions. The client’s opinions appear, at times, as static and unambiguous, and as residing within the client. Subsequently, little attention is paid to how the client’s opinions and viewpoints are resulting from the interaction with the professional. I have also shown how the available discourses leave little opportunity for discussing the shortcomings of the individual professional. Also in this context, the focal point is the client and her difficulties. As a consequence of these findings, I introduce a sociocultural discoursive practice, making available an understanding of the client relation where the professional sees herself as both influencing and influenced by the client and their interaction. Opinions and viewpoints are seen as created within the interaction. I suggest this as supplementing existing discourses in order to enhance the interaction basis of the professional and the client. I finally suggest using Foucaults understanding of power as a means of reflecting on how power can be understood and analyzed in social work practice.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Oslo. Avdeling for samfunnsfagen_US
dc.subjectMakten_US
dc.subjectMotmakten_US
dc.subjectKlientprotesteren_US
dc.subjectKlientdeltakelseen_US
dc.subjectDiskursanalyseen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360en_US
dc.titleKlientprotest, makt og deltakelse : en studie av profesjonelle hjelperes diskursive konstruksjoner av møter med klienter som protestereren_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel