Pasientens perspektiv på mestring relatert til å leve med kronisk obstruktiv lungesykdom
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/5404Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Tema i studien er kronisk obstruktiv lungesykdom (KOLS) og pasientens
perspektiv på mestring. KOLS en folkehelseutfordring nasjonalt og globalt. Mer enn 200.000
nordmenn er rammet av KOLS. I Nasjonal helse- og sykehusplan (2015) er et av hovedmålene
å styrke pasientens rolle i helsevesenet, og pasientperspektivet vektlegges. Dette er i tråd med
prinsippene i empowerment, der maktomfordeling, medvirkning og anerkjennelse av pasienten
som ekspert på seg selv står sentralt.
Hensikt: Formålet med studien var å innhente pasienterfaringer for å belyse pasientenes
perspektiv og forståelse av begrepet mestring. I refleksjonsoppgaven var formålet å belyse
forforståelsens betydning i eget prosjekt. Hensikten var å fremskaffe kunnskap om mestring fra
pasientens perspektiv. Teoretisk forankring: I studien dannet Lazarus og Folkmans mestringsteori og teori om
empowerment det teoretiske grunnlaget. I refleksjonsoppgaven dannet teori om hermeneutikk
og forforståelse et viktig grunnlag for drøfting av forforståelsens betydning i masterprosjektets
ulike faser.
Metode: Studien har et eksplorativt og deskriptivt design med hermeneutisk fenomenologisk
tilnærming. Kvalitativ tilnærming med individuelle semistrukturerte intervju ble benyttet for
datainnsamling. I refleksjonsoppgaven drøftes forforståelsens betydning gjennom hele
forskningsprosessen. Refleksjonsoppgaven er en litteraturstudie. Funn: Funnene peker på at deltakernes forståelse av begrepet mestring i stor grad var knyttet
til det å kunne være aktiv, det å ha en følelse av å lykkes og det å sette seg mål som var realistisk
å oppnå. Masterstudents forforståelse har hatt stor betydning i arbeidet med prosjektet.
Konklusjon: Funnene viste at deltakerne har en opplevelse av hva mestring er for dem.
Funnene samsvarer med eksisterende teori om mestring. Forforståelsen var av stor betydning i
arbeidet med studien og har trolig vært en styrke. Likevel er det mulig at forforståelsen i noen
grad har ført til forhastede slutninger.
Beskrivelse
Master i empowerment og helsefremmende arbeid