dc.contributor.advisor | Naper, Cecilie | |
dc.contributor.author | Larsen, Ellen Berg | |
dc.date.accessioned | 2017-11-02T08:11:21Z | |
dc.date.available | 2017-11-02T08:11:21Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/5350 | |
dc.description | Master i bibliotek- og informasjonsvitenskap | language |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven tar sikte på å finne sammenhenger mellom lesing og helse. Ved bruk
av høytlesing og samtale i to ungdomsgrupper letes det etter positive helseeffekter gjennom å
se på selve leseprosessen og på kommunikasjonen i etterkant av lesingen. Ungdommenes
modenhet gjenspeiles i at de inntar ulike leseroller og deres modenhetsgrad knyttes til utsagn
og til forståelse eller eventuell mangel på forståelse for kompleksiteten i tekstene som deles.
Møter med to ulike grupper på en skole for ungdom som har falt ut av vanlig skole har blitt
observert gjennom lydopptak, deretter transkribert og analysert. Undersøkelsen er
gjennomført i en kort tidsperiode. Materialet er likevel stort nok til å observere en metode i
bruk, og til å dra slutninger omkring indikasjoner på at høytlesing i grupper kan gi positiv
helseeffekt på lengre sikt. | language |
dc.description.abstract | This master thesis aims at finding a correlation between reading and health. By setting up two
reading groups for teenagers, I have been searching for positive health effects by looking at
the reading process and communication both during and after reading out loud together. The
teenagers’ maturity in reading skills reflects in different reading roles and in the
understanding or the lack of understanding of the complexity in the shared reading. Meetings
with teenagers who attend a special needs school have been observed through sound
recordings, and later transcribed and analysed. The intervall of this study is short. This is
however an observation of a method in use, and the material is large enough to indicate that
shared reading can produce positive health effects in the long run. | language |
dc.language.iso | nb | language |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus | language |
dc.subject | lesing | language |
dc.subject | høytlesing | language |
dc.subject | helse | language |
dc.subject | kommunikasjon | language |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Biblioteks- og informasjonsvitenskap: 320 | language |
dc.title | Lesing ”live” - Møter mellom ungdom og litteratur | language |
dc.type | Master thesis | language |
dc.description.version | acceptedVersion | language |