dc.contributor.advisor | Ulvik, Oddbjørg Skjær | |
dc.contributor.author | Yassin, Ali | |
dc.date.accessioned | 2017-10-25T07:17:17Z | |
dc.date.available | 2017-10-25T07:17:17Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/5338 | |
dc.description | Master i sosialfag | language |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven undersøker hvordan enslige mindreårige flyktninger opplever
og forstår omsorg i fosterhjem, ut fra deres egne beretninger om hverdagslivet i
fosterhjemmet. Derfor er denne studien basert på enslige mindreårige flyktningers
egne perspektiver på sin livssituasjon. I analysen brukes Pierre Bourdieus teoretiske
nøkkelbegreper: habitus, sosiale felt og former for kapital, samt postkolonial teori om
dekolonialisering for å besvare masteroppgavens problemstilling.
Det har den siste tiden vært en økning i antallet nyankomne enslige mindreårige
flyktninger i Norge som er under barnevernets omsorg. Selv om denne gruppen barn
og unge har rett til gode oppvekstvilkår, med god og stabil voksenkontakt, blir ikke
dette ivaretatt godt nok i Norge ettersom enslige mindreårige flyktninger over 15 år
ikke er underlagt barnevernets omsorg. Blant de enslig mindreårige flyktningene
under 15 år er det vanligere at de bosettes i et omsorgssenter fremfor i et fosterhjem
sammenlignet med andre barn med barnevernstiltak i Norge.
Basert på kvalitative livsformsintervjuer med tre enslige mindreårige flyktninger som
bor i fosterhjem, har denne masteroppgaven fire hovedfunn: For det første viste det
seg at fosterhjemmet bidro til at de unge kunne opparbeide seg sosial kapital og
utvide sitt sosiale nettverk. For det andre hadde de unge i fosterhjemmet mulighet til å
forhandle frem sin identitet slik de selv ønsket, som et resultat av en
dekolonialiserende omsorgsutøvelse. For det tredje viste det seg at fosterhjemmet
bidro til at det kunne oppstå varige relasjoner mellom de unge og fosterfamilien.
Informantene promoterte deres familiemedlemsskap ved å beskrive opplevelser av
identitet og tilhørighet til fosterhjemmene sine, samt å omtale sine fosterfamilier ved
bruk av slektsterminologi. For det fjerde bisto fosterforeldrene med støtte i
overgangen til voksenlivet ved å hjelpe de unge med sine skoleprestasjoner, til å få
jobb og jobberfaring, og ved å tilby fosterbarna et sted å bo frem til de hadde tatt en
utdanning. På denne måten ble ikke fosterhjemmet kun en omsorgssituasjon frem til
de enslige mindreårige flyktningene ble myndige, men et hjem som tilrettela for at de
unge kunne stå på egne ben og finne sin plass i samfunnet. Denne studien hadde et
begrenset utvalg, og det er derfor nødvendig med videre forskning for å bekrefte disse
funnene. | language |
dc.description.abstract | This dissertation investigates how unaccompanied refugee children experience and
understand care in foster homes, based on their personal accounts of everyday life in
the foster home. Thus, this study is based on unaccompanied refugee children’s own
perspectives on their life situation. In the analysis Pierre Bourdieu’s theoretical key
concepts: habitus, social fields and forms of capital, as well as postcolonial theory of
decolonialization in order to answer this dissertation’s research question.
Recently, there has been an increase in the number of newly arrived unaccompanied
refugee children to Norway who are under the care of the child welfare services.
Although this group of children and adolescents have the right to suitable upbringing
and welfare with adult contact, this right is not adequately met in Norway, since
unaccompanied refugee children over the age of 15 are not subject to child welfare
services’ care. Among unaccompanied refugee children under the age of 15 it is more
common to place them in residential care institutions, rather than foster homes
compared to other children within the child welfare services in Norway.
Based on qualitative life-form interviews with three unaccompanied refugee children
living in foster care, this dissertation has four main findings: First, it appeared that
foster homes helped the adolescents to develop social capital and expand their social
network. Secondly, the adolescents had the opportunity to participate in negotiating
their own identity the way they desired, as the result of a decolonializing care
practice. Third, it appeared that the foster home helped to create lasting relationships
between the adolescents and their foster families. The informants promoted their
family membership by expressing experiences of identity and belonging to their foster
family, as well as using family terminology when addressing their foster family.
Fourth, the foster parents assisted in the transition to adulthood by helping the foster
children with their school achievements, acquire a job and job experience, and by
offering the foster children a place to live until they had acquired an education. In this
way, the foster family was not only a care situation until the unaccompanied refugee
children became 18, but a home that facilitated the young people to stand on their
own feet and find their place in society. This study had a limited number of
informants, and further research is therefore required to confirm these findings. | language |
dc.language.iso | nb | language |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus | language |
dc.subject | enislige mindreårige flyktninger | language |
dc.subject | forsterhjem | language |
dc.subject | omsorg | language |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360 | language |
dc.title | Enslige mindreårige flyktninger i fosterhjem - En studie om omsorgserfaringer | language |
dc.type | Master thesis | language |
dc.description.version | acceptedVersion | language |