dc.contributor.author | Knutsen, Ingrid Ruud | |
dc.contributor.author | Bossy, Dagmara | |
dc.contributor.author | Foss, Christina | |
dc.date.accessioned | 2017-09-11T10:35:37Z | |
dc.date.accessioned | 2017-09-26T10:52:01Z | |
dc.date.available | 2017-09-11T10:35:37Z | |
dc.date.available | 2017-09-26T10:52:01Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Knutsen IRK, Bossy D, Foss C. Passer gruppebaserte lærings- og mestringstilbud for alle med diabetes 2?. Sykepleien Forskning. 2017 | language |
dc.identifier.issn | 1890-2936 | |
dc.identifier.issn | 1891-2710 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/5245 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Gruppebaserte lærings- og mestringstilbud arrangeres for å øke mestringskompetansen og forebygge komplikasjoner ved diabetes type 2. Det er imidlertid usikkert hvorvidt tilbudet er attraktivt for alle. Internasjonale studier viser at pasienter som i liten grad følger opp anbefalinger om livsstil og har lav sosioøkonomisk status, er underrepresentert i gruppebaserte lærings- og mestringstilbud.Hensikt: Studien undersøker hvor stor andel av et utvalg pasienter med type 2-diabetes som har deltatt på gruppebasert lærings- og mestringstilbud. Vi undersøker også hva som karakteriserer deltakerne og dem som ikke deltar.Metode: Vi utførte en deskriptiv tverrsnittsstudie, der 298 voksne pasienter med type 2-diabetes fylte ut et spørreskjema. Svarprosenten var 84,2 prosent. Kji-kvadrattest og logistisk regresjonsanalyse ble benyttet for å sammenlikne deltakere med ikke-deltakere.Resultat: Studien inkluderer 61 prosent menn og 39 prosent kvinner med gjennomsnittsalder 60 år. 38 prosent av respondentene har deltatt i gruppebasert lærings- og mestringstilbud. Vi fant signifikante forskjeller på informanter som har deltatt i opplæringstilbud sammenliknet med ikke-deltakere. Et flertall blant kursdeltakerne har høyt utdanningsnivå, og blant kursdeltakerne er det flest kvinner. Røykere er i flertall blant ikke-deltakere. De som deltok på opplæringskurs, var betydelig mer fysisk aktive. Konklusjon: Funnene viser skjev rekruttering til gruppebaserte lærings- og mestringstilbud og indikerer at det er behov for å utvikle og prøve ut alternative tilbud for å nå flere grupper av befolkningen | language |
dc.language.iso | nb | language |
dc.publisher | Norsk sykepleierforbund | language |
dc.subject | Diabetes | language |
dc.subject | Gruppetilbud | language |
dc.subject | Opplæring | language |
dc.subject | Mestring | language |
dc.title | Passer gruppebaserte lærings- og mestringstilbud for alle med diabetes 2? | language |
dc.type | Journal article | language |
dc.type | Peer reviewed | language |
dc.date.updated | 2017-09-11T10:35:36Z | |
dc.description.version | publishedVersion | language |
dc.identifier.cristin | 1400587 | |
dc.source.journal | Sykepleien Forskning | |