Resultatstyringens mytologi : hvorfor bruker forvaltningen mål- og resultatstyring når dette er så omstridt?
Original version
Johnsen, Å. (2010). Resultatstyringens mytologi : hvorfor bruker forvaltningen mål- og resultatstyring når dette er så omstridt? Nordiske organisasjonsstudier, 12 (1), 5-28Abstract
Mål- og resultatstyring i offentlig sektor har vært omspunnet av mange myter.
Denne artikkelen analyserer åtte slike myter og argumenterer for at
mange av disse mytene nå står for fall. Til tross for utbredt kritikk og motstand
er det mange grunner til at forvaltningen er storforbrukere av resultatmålinger
og -rapportering. Resultatmålingene bidrar til læring, åpenhet og
omstilling innen den offentlige sektoren, og offentlige myndigheter tar også
hensyn til nytten av resultatstyringen selv om det ofte er de negative sidene
som får størst oppmerksomhet i forskning og den offentlige debatten. There are many myths that have surrounded management by objectives and
performance measurement in the public sector. This article analyses eight
such myths, and argues that many of these should now be dispelled. In spite
of extensive criticism and resistance, there are many reasons for the wide
governmental use of performance measurement and reporting. Performance
measurement enhances learning, transparency and change, and
public authorities also take its benefits into account even though it is the
negative aspects that get the most attention in research and in the public
debate.