Kommunikasjonskurs med simulering
Journal article, Peer reviewed
Published version
View/ Open
Date
2016Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Gabrielsen AK, Karlsen M, Falch, Stubberud D. Kommunikasjonskurs med simulering. Sykepleien Forskning. 2016(2):184-192 http://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2016.57832Abstract
Bakgrunn:
Pasienter innlagt i akutt
-
avdelinger er sårbare og kan oppleve
at de ikke blir bekreftet og anerkjent
som den personen de er. Dersom
sykepleiere har gode ferdigheter
i kommunikasjon, kan det ha stor
betydning for pasientene. Kommuni
-
kasjonskurs har vist seg å innvirke på
helsepersonells kommunikasjonsfer
-
digheter når simuleringsbasert læring
har vært benyttet.
Hensikt:
Å beskrive hvordan syke
-
pleiere i en postoperativ avdeling
evaluerte et simuleringsbasert kom
-
munikasjonskurs.
Metode:
Vi utviklet et simuleringsba
-
sert kommunikasjonskurs som besto
av en teoretisk innføring i en kom
-
munikasjonsmodell for bekreftende
kommunikasjonsferdigheter samt
simulering. Seks måneder etter kur
-
set gjennomførte vi en undersøkelse.
Resultat:
49 sykepleiere deltok på
kurset og 40 responderte på spørre
-
skjemaet. 53 prosent rapporterte at
simulering gjorde dem bedre i stand
til å forstå hvordan kommunikasjons
-
modellen kunne brukes i praksis. 33
prosent svarte at deres ferdigheter
i kommunikasjon hadde blitt bedre
etter kurset.
Konklusjon:
Studien tyder på at simu
-
lering ga økt forståelse for hvordan
kommunikasjonsmodellen kunne
anvendes. Background:
Patients hospitalised
in acute care settings are vulnera
-
ble and may experience not being
confirmed as a person. If the nur
-
ses possess good communication
skills, that might have a great sig
-
nificance for the patients. Commu
-
nication courses have been shown
to enhance health care professio
-
nals’ communication skills, when
simulation based learning has been
applied.
Objective:
To describe how nurses
in a postoperative care department
evaluated a simulation based com
-
munication course.
Method:
We developed a simula
-
tion based communication course
consisting of a theoretical lecture
about a confirming communication
model and simulation. A survey
was conducted 6 months after the
course.
Results:
49 nurses attended the
course and 40 responded to the
questionnaire. 53 percent repor
-
ted that the simulation improved
their comprehension about how to
use the model. 33 percent reported
their communication skills impro
-
ved after the course.
Conclusion:
The study indicates
that simulation improved the com
-
prehension about how to use the
communication model.