• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for helsevitenskap (HV)
  • HV - Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for helsevitenskap (HV)
  • HV - Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kommunikasjonskurs med simulering

Gabrielsen, Anita Kristin; Karlsen, Marte-Marie; Falch, Anne Lise; Stubberud, Dag-Gunnar
Journal article, Peer reviewed
Published version
Thumbnail
View/Open
16fo2_art._gabrielsen_4515.pdf (363.9Kb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/4880
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • HV - Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid [1570]
Original version
Gabrielsen AK, Karlsen M, Falch, Stubberud D. Kommunikasjonskurs med simulering. Sykepleien Forskning. 2016(2):184-192   http://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2016.57832
Abstract
Bakgrunn:

Pasienter innlagt i akutt

-

avdelinger er sårbare og kan oppleve

at de ikke blir bekreftet og anerkjent

som den personen de er. Dersom

sykepleiere har gode ferdigheter

i kommunikasjon, kan det ha stor

betydning for pasientene. Kommuni

-

kasjonskurs har vist seg å innvirke på

helsepersonells kommunikasjonsfer

-

digheter når simuleringsbasert læring

har vært benyttet.

Hensikt:

Å beskrive hvordan syke

-

pleiere i en postoperativ avdeling

evaluerte et simuleringsbasert kom

-

munikasjonskurs.

Metode:

Vi utviklet et simuleringsba

-

sert kommunikasjonskurs som besto

av en teoretisk innføring i en kom

-

munikasjonsmodell for bekreftende

kommunikasjonsferdigheter samt

simulering. Seks måneder etter kur

-

set gjennomførte vi en undersøkelse.

Resultat:

49 sykepleiere deltok på

kurset og 40 responderte på spørre

-

skjemaet. 53 prosent rapporterte at

simulering gjorde dem bedre i stand

til å forstå hvordan kommunikasjons

-

modellen kunne brukes i praksis. 33

prosent svarte at deres ferdigheter

i kommunikasjon hadde blitt bedre

etter kurset.

Konklusjon:

Studien tyder på at simu

-

lering ga økt forståelse for hvordan

kommunikasjonsmodellen kunne

anvendes.
 
Background:

Patients hospitalised

in acute care settings are vulnera

-

ble and may experience not being

confirmed as a person. If the nur

-

ses possess good communication

skills, that might have a great sig

-

nificance for the patients. Commu

-

nication courses have been shown

to enhance health care professio

-

nals’ communication skills, when

simulation based learning has been

applied.

Objective:

To describe how nurses

in a postoperative care department

evaluated a simulation based com

-

munication course.

Method:

We developed a simula

-

tion based communication course

consisting of a theoretical lecture

about a confirming communication

model and simulation. A survey

was conducted 6 months after the

course.

Results:

49 nurses attended the

course and 40 responded to the

questionnaire. 53 percent repor

-

ted that the simulation improved

their comprehension about how to

use the model. 33 percent reported

their communication skills impro

-

ved after the course.

Conclusion:

The study indicates

that simulation improved the com

-

prehension about how to use the

communication model.
 
Publisher
Norsk sykepleierforbund

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit