Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSletnes, Ingun
dc.date.accessioned2016-04-27T14:15:36Z
dc.date.accessioned2017-04-26T11:27:07Z
dc.date.available2016-04-27T14:15:36Z
dc.date.available2017-04-26T11:27:07Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationLov og rett: Norsk juridisk tidsskrift 2016, 55(3):165-184
dc.identifier.issn0024-6980
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/4808
dc.description.abstractForfatteren drøfter hvorvidt derogasjonsbestemmelsen i kommuneinndelingslova § 17 andre ledd åpner for å iverksette kommunesammenslåinger uten å avholde valg til kommunestyret i den nye og sammenslåtte kommunen. Bakgrunnen er at tre regjeringer har tillatt dette med hjemmel i bestemmelsen. Konklusjonen er at derogasjonsbestemmelsen ikke gir slik adgang. På bakgrunn av et lovforslag, fremmet i forbindelse med kommunereformen, og som vil hjemle slik adgang, diskuterer forfatteren hvorvidt det bør gis slike regler. Diskusjonen tar utgangspunkt i innbyggernes sentrale demokratiske rett til å velge kommunestyret i sin kommune. Det ses herunder på om det er slik adgang i de øvrige nordiske land. Bare Finland har slike regler, og de er relativt lite benyttet. Konklusjonen er at slike regler ikke bør innføres.
dc.language.isonob
dc.publisherUniversitetsforlaget
dc.subjectKommuner
dc.subjectKommunestyre
dc.subjectKommuneinndelingslov
dc.titleKan kommuner slå seg sammen uten å avholde valg til nytt kommunestyre?
dc.typeJournal article
dc.typePeer reviewed
dc.date.updated2016-04-27T14:15:36Z
dc.identifier.doihttp://doi.org/10.18261/issn.1504-3061-2016-03-04
dc.identifier.cristin1352755


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel