dc.contributor.author | Sletnes, Ingun | |
dc.date.accessioned | 2016-04-27T14:15:36Z | |
dc.date.accessioned | 2017-04-26T11:27:07Z | |
dc.date.available | 2016-04-27T14:15:36Z | |
dc.date.available | 2017-04-26T11:27:07Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Lov og rett: Norsk juridisk tidsskrift 2016, 55(3):165-184 | |
dc.identifier.issn | 0024-6980 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/4808 | |
dc.description.abstract | Forfatteren drøfter hvorvidt derogasjonsbestemmelsen i kommuneinndelingslova § 17 andre ledd åpner for å iverksette kommunesammenslåinger uten å avholde valg til kommunestyret i den nye og sammenslåtte kommunen. Bakgrunnen er at tre regjeringer har tillatt dette med hjemmel i bestemmelsen. Konklusjonen er at derogasjonsbestemmelsen ikke gir slik adgang. På bakgrunn av et lovforslag, fremmet i forbindelse med kommunereformen, og som vil hjemle slik adgang, diskuterer forfatteren hvorvidt det bør gis slike regler. Diskusjonen tar utgangspunkt i innbyggernes sentrale demokratiske rett til å velge kommunestyret i sin kommune. Det ses herunder på om det er slik adgang i de øvrige nordiske land. Bare Finland har slike regler, og de er relativt lite benyttet. Konklusjonen er at slike regler ikke bør innføres. | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | Universitetsforlaget | |
dc.subject | Kommuner | |
dc.subject | Kommunestyre | |
dc.subject | Kommuneinndelingslov | |
dc.title | Kan kommuner slå seg sammen uten å avholde valg til nytt kommunestyre? | |
dc.type | Journal article | |
dc.type | Peer reviewed | |
dc.date.updated | 2016-04-27T14:15:36Z | |
dc.identifier.doi | http://doi.org/10.18261/issn.1504-3061-2016-03-04 | |
dc.identifier.cristin | 1352755 | |