Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSteensen, Steen
dc.contributor.authorVogt, Line Fosser
dc.date.accessioned2017-04-05T09:15:09Z
dc.date.available2017-04-05T09:15:09Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/4662
dc.descriptionMaster i journalistikklanguage
dc.description.abstractNorsk pressehistorie har vært preget av et tydelig fokus på uavhengighet og objektivitet. Siden Tekstreklameplakaten for første gang ble vedtatt i 1925, og fastsatte at tekstreklame var uforenlig med god presseskikk, har det vært klare skillelinjer mellom redaksjonelt stoff og reklame i norske medier. I dag trues på mange måter dette skillet av en hybrid mellom journalistikk og reklame, kalt innholdsmarkedsføring. Denne kommunikasjonsformen bruker elementer fra begge sider av skillet for nå frem til sitt publikum på mest mulig effektiv og lønnsom måte. Innholdsmarkedsføring ligner i mange tilfeller på journalistikk, men er betalt av ytre aktører og kan ikke klassifiseres som redaksjonelt innhold. Dermed er det vanskelig for leserne, seerne og lytterne å vite hva som er forskjellen på innholdsmarkedsføring, journalistikk og PR/reklame. Hva skiller egentlig disse kategoriene? Denne oppgaven består av retoriske analyser av ni utvalgte nettartikler der jeg skal finne svaret på det spørsmålet.language
dc.description.abstractNorwegian press history has been characterized by a clear focus on independence and objectivity. Since the Tekstreklameplakat was first adopted in 1925, and stipulated that text ads were incompatible with press ethics, there has been a clear distinction between editorial content and advertising in Norwegian media. Today, this distinction is threatened by a hybrid between journalism and advertising, called content marketing. This form of communication uses elements from both sides of the divide to reach their audience in the most efficient manner. Content marketing is similar to journalism, but is paid by external actors and can therefore not be classified as editorial content. Thus, it is difficult for readers, viewers and listeners to know what's what. So what really separates content marketing from journalism, advertising and public relations? This task consists of rhetorical analysis of nine web articles in witch I will find an answer to this question.language
dc.language.isonblanguage
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershuslanguage
dc.subjectInnholdsmarkedsføringlanguage
dc.subjectPRlanguage
dc.subjectreklamelanguage
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Medievitenskap og journalistikk: 310language
dc.titleHva skiller innholdsmarkedsføring fra journalistikk og PR/reklame? Retoriske analyser av ni nettartiklerlanguage
dc.typeMaster thesislanguage
dc.description.versionpublishedVersionlanguage


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel