Emosjonelle foreldre og usynlige barn : en dekonstruktiv lesing av læreboken Praktisk barnevernarbeid
Abstract
Denne masteroppgaven er en tekstanalyse der det gjøres en dekonstruktiv lesing av læreboken Praktisk barnevernarbeid. Fokuset er på menneskesyn, språk og makt, samt det å lese en tekst
kritisk. Innfallsvinkelen til analysen er følgende problemstilling:
Hvordan forholder læreboken Praktisk barnevernarbeid seg til sitt eget uttalte menneskesyn?
Derrida sin dekonstruktive lesing er den teoretiske tilnærmingen til analysen. Denne måten å
lese en tekst på går ut på å plukke en tekst fra hverandre og se hva som implisitt skjuler seg
bak ordvalg og formuleringer. Gjennom Bakhtins begreper person, portrett, dialogiske tekster,
modelleser og overmottaker ser jeg på hvordan ulike aktører i teksten karakteriseres. Dette ses
ut fra tekstens plassering av seg selv i forhold til brukermedvirkning og aktørperspektivet. Ett
av funnene er at teksten ikke opprettholder sine egne normer i måten de ulike aktørene
implisitt formidles i teksten. Aktørene som eksplisitt omtales som aktivt medvirkende,
passiviseres implisitt gjennom teksten.
Praktisk barnevernarbeid ble utgitt i både 1998 og 2008, og begge utgavene har to likelydende
fortellinger. Teksten forteller at brukermedvirkning og aktørperspektivet er inkludert i 2008
utgaven. Det er en motsetning i teksten at måten ulike aktører artikuleres på ikke er endret når
nye perspektiver er inkludert.
Gjennom kritisk lesning kan en få bevissthet rundt fagspråket i makttekster. Dette kan bidra
til kritisk refleksjon rundt språket som anvendes i barnevernfeltet.
Description
Master i sosialt arbeid