Show simple item record

dc.contributor.advisorMelheim, Astri
dc.contributor.authorSelmer-Hansen, Eirin
dc.date.accessioned2016-10-19T06:57:31Z
dc.date.available2016-10-19T06:57:31Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/3418
dc.descriptionMaster i psykisk helsearbeiden_US
dc.description.abstractBakgrunn: I arbeidet med å bedre barn og unges psykiske helse er det nødvendig med et mangfold av tilnærmingsmetoder. En av metodene kan være dramaformen forumteater. Denne metoden er lite beskrevet i psykisk helsearbeid for barn her til lands, og teorigrunnlaget er beskjedent både i Norge og internasjonalt. Formål: Studiens hensikt var å undersøke fagpersoners erfaringer med forumteater, og hvordan bruken av forumteater i psykisk helsearbeid for barn kunne bidra til økt sosial kompetanse. Dette er i masteroppgaven belyst ved hjelp av teori og funnene fra studien som oppgaven bygger på. Metode: Studien har et beskrivende og utforskende design, inspirert av hermeneutiske og fenomenologiske vitenskapsteoretiske perspektiver . Forfatteren har gjennomført en kvalitativ studie, hvor intervjuer har blitt benyttet som datasamlingsmetode. Fire informanter med erfaring med forumteater for barn er intervjuet om sine erfaringer med metoden. Funn: Studiens funn tyder på at forumteater som metode innenfor psykisk helsearbeid for barn kan ha betydning på flere områder. Hovedfunnene i studien er delt inn tre kategorier, barnefelleskapets betydning, barns evne til endring gjennom lek og barns kroppslige uttrykk. Studien tyder på at forumteater kan bidra til å øke barns sosiale kompetanse, særlig med tanke på kommunikative ferdigheter. Forumteater kan være en metode som i en leken ramme gir anledning til å utforske og arbeide med urettferdighet og utfordringer. Videre kan barnefelleskapets styrker brukes aktivt i metoden. Konklusjon: Studien belyser hvordan forumteater kan bidra til bedre psykisk helse for barn. Den løfter fram forumteater som metode og på hvilke områder innenfor barns psykiske helse forumteater kan ha betydning. Det kunne være av interesse om fremtidige studier undersøkte barnas opplevelse med metoden, og hva som var virksomt eller mindre virksomt fra deres perspektiv.en_US
dc.description.abstractBackground: To improve child and adolescent mental health, it is necessary with a diversity of approaches. One method can be the drama form forum theatre. This method is little described in mental health work with children, and the theoretical basis is modest both in Norway and internationally. Aims: The purpose of the study was to investigate the professionals´ experiences with forum theatre, and how the use of forum theatre in mental health work with children could contribute to increased social competence. This is in this paper illuminated by theory and the findings from this study. Method: This study has a descriptive and exploratory design, inspired by hermeneutic and phenomenological epistemological perspectives. It´s a qualitative study, who used interviews to collect data. Four informants with experience with forum theatre for children are interviewed about their experiences with the method. Results: Findings from the study suggest that forum theatre as a method in mental health work with children can have an impact in several areas. The main findings of the study is divided into three categories; the importance of the child-child relation, children´s ability to change through play and children´s bodily expressions. The study suggests that forum theatre can help increase children’s social competence, particularly in terms of communication skills. Forum theatre can be a method that provides an opportunity to explore and work with injustice and challenges. Conclusion: The study shows how forum theatre can contribute to improve the mental health of children. It lifts up forum theatre as method, and in which areas within children’s mental health forum theatre may be significant. For further studies, it could be of interest to examine the children’s experience with the method, and what they meant to be effective with the method, from their perspective.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershusen_US
dc.subjectBarnen_US
dc.subjectforumteateren_US
dc.subjectpsykisk helseen_US
dc.subjectleken_US
dc.subjectsosial kompetanseen_US
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Psykiatri, barnepsykiatri: 757en_US
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Andre helsefag: 829en_US
dc.titleForumteater – et bidrag til bedre psykisk helse for barn?en_US
dc.typeMaster thesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record