Forumteater – et bidrag til bedre psykisk helse for barn?
Abstract
Bakgrunn:
I arbeidet med å bedre barn og unges psykiske helse er det nødvendig med et mangfold av
tilnærmingsmetoder. En av metodene kan være dramaformen forumteater. Denne metoden er
lite beskrevet i psykisk helsearbeid for barn her til lands, og teorigrunnlaget er beskjedent
både i Norge og internasjonalt.
Formål:
Studiens hensikt var å undersøke fagpersoners erfaringer med forumteater, og hvordan bruken
av forumteater i psykisk helsearbeid for barn kunne bidra til økt sosial kompetanse. Dette er i
masteroppgaven belyst ved hjelp av teori og funnene fra studien som oppgaven bygger på.
Metode:
Studien har et beskrivende og utforskende design, inspirert av hermeneutiske og
fenomenologiske vitenskapsteoretiske perspektiver . Forfatteren har gjennomført en kvalitativ
studie, hvor intervjuer har blitt benyttet som datasamlingsmetode. Fire informanter med
erfaring med forumteater for barn er intervjuet om sine erfaringer med metoden.
Funn:
Studiens funn tyder på at forumteater som metode innenfor psykisk helsearbeid for barn kan
ha betydning på flere områder. Hovedfunnene i studien er delt inn tre kategorier,
barnefelleskapets betydning, barns evne til endring gjennom lek og barns kroppslige uttrykk.
Studien tyder på at forumteater kan bidra til å øke barns sosiale kompetanse, særlig med tanke
på kommunikative ferdigheter. Forumteater kan være en metode som i en leken ramme gir
anledning til å utforske og arbeide med urettferdighet og utfordringer. Videre kan
barnefelleskapets styrker brukes aktivt i metoden.
Konklusjon:
Studien belyser hvordan forumteater kan bidra til bedre psykisk helse for barn. Den løfter
fram forumteater som metode og på hvilke områder innenfor barns psykiske helse forumteater
kan ha betydning. Det kunne være av interesse om fremtidige studier undersøkte barnas
opplevelse med metoden, og hva som var virksomt eller mindre virksomt fra deres perspektiv. Background:
To improve child and adolescent mental health, it is necessary with a diversity of approaches.
One method can be the drama form forum theatre. This method is little described in mental
health work with children, and the theoretical basis is modest both in Norway and
internationally.
Aims:
The purpose of the study was to investigate the professionals´ experiences with forum theatre,
and how the use of forum theatre in mental health work with children could contribute to
increased social competence. This is in this paper illuminated by theory and the findings from
this study.
Method:
This study has a descriptive and exploratory design, inspired by hermeneutic and
phenomenological epistemological perspectives. It´s a qualitative study, who used interviews
to collect data. Four informants with experience with forum theatre for children are
interviewed about their experiences with the method.
Results:
Findings from the study suggest that forum theatre as a method in mental health work with
children can have an impact in several areas. The main findings of the study is divided into
three categories; the importance of the child-child relation, children´s ability to change
through play and children´s bodily expressions. The study suggests that forum theatre can
help increase children’s social competence, particularly in terms of communication skills.
Forum theatre can be a method that provides an opportunity to explore and work with
injustice and challenges.
Conclusion:
The study shows how forum theatre can contribute to improve the mental health of children. It
lifts up forum theatre as method, and in which areas within children’s mental health forum
theatre may be significant. For further studies, it could be of interest to examine the children’s
experience with the method, and what they meant to be effective with the method, from their
perspective.
Description
Master i psykisk helsearbeid