• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Sosialt arbeid
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Sosialt arbeid
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mellom makt og hjelp - En analyse av barnevernsarbeiderens refleksjoner av egen rolle i posisjonen mellom makt og hjelp

Hansen, Eva Kristin Wangberg
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Hansen.pdf (447.6Kb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/3396
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • SAM - Master i Sosialt arbeid [245]
Abstract
I denne studien har jeg utforsket barnevernsarbeiderens posisjon mellom makt og hjelp ved

hjelp av problemstillingen: Hvordan reflekterer barnevernsarbeideren over sin rolle i

posisjonen mellom makt og hjelp?

Jeg har valgt problemstillingen ut fra egen interesse og erfaring fra barneverntjenesten, men

også med bakgrunn i, at jeg tenker at dette er et tema som med fordel kan belyses i større

grad. Jeg mener studien kan fortelle oss noe om hvordan barnevernsarbeideren reflekterer, og

hvilke prosesser barnevernsarbeideren forholder seg til i sin utførelse av arbeidet.

Gjennom kvalitative intervju har 4 barnevernsarbeidere fra 2 ulike barneverntjenester fortalt

om 2 saker hver, fra oppstart av sak, og frem til status i sakene på intervjutidspunktet.

Underveis i fortellingene har barnevernsarbeideren reflektert over vurderinger som ble tatt,

ulike situasjoner, opplevelser og arbeidet de gjør.

Jeg valgte å ta for meg voldssaker som et kriterie for type bekymring i sakene. Den ene av de

to sakene som ble fremlagt, var preget av at foreldrene ikke var enige i bekymringen og viste

motstand mot samarbeid med barnevernet. Den andre av de to sakene, var preget av en

enighet om bekymringen og et samarbeid. Grunnen til dette valget av type sak, var at jeg fra

egen erfaring var kjent med, at voldsproblematikk skapte et spesielt trykk på rollen mellom

makt og hjelp. Nettopp fordi disse to perspektivene ved posisjonen, kom tydeligere til syne, i

en type arbeid hvor en eventuell akutt fare for barnet kontinuerlig måtte vurderes. En slik

type bekymring spisser derfor refleksjonene inn mot denne ”mellomposisjonen” som er så

kompleks ved barnevernsarbeid.

Jeg brukte relasjon og makt som analytiske begrep og analyserte datamaterialet gjennom et

interaksjonistisk perspektiv. Mitt fokus i studien var på relasjonen mellom

barnevernsarbeideren og klienten. For å sette rammen for teorikapittelet trakk jeg inn teori

som omhandlet interaksjoner, relasjoner og makt. Jeg trakk inn sosiologen George Herbert

Mead, som er sterkt knyttet til mikrososiologi og symbolsk interaksjonisme. Jeg brukte også

Foucault og Bourdieus teorier om makt for å beskrive maktbegrepet. Med dette rammeverket analyserte jeg frem like og ulike temaer som barnevernsarbeiderne

reflekterte rundt i arbeidet med familiene. Et sentralt funn i analysen var at hvorvidt

barnevernsarbeiderne opplevde å komme i posisjon til å hjelpe familien, hadde sammenheng

med hvilken relasjon og tillit de klarte å bygge mellom seg og klienten. Dette hadde igjen

sammenheng med grad av bekymring i saken.

Studien fikk også frem at barnevernsarbeiderens refleksjoner ofte handlet om strategier i

møte med klienten. Å tilpasse seg og helst ”møte klienten der de er” ble sett på som viktig.

Opplevelsen av avmakt, refleksjoner rundt metodebruk og kompleksiteten mellom

lovgivningens mål og virkelighetens praksis var også sentrale funn.

Som en følge av dette håper jeg at studiens funn kan bidra til refleksjon, og være et

supplement til debatten om dilemmaer i barnevernsarbeid.
 
In this study I explored how child welfare workers reflect over their role in the position of

power and help.

I have chosen the topic due to personal interest and experience in child welfare services, but

also because I believe that there is much to learn from understanding how child welfare

workers reflect, and the processes they employ in the execution of their work.

I conducted qualitative interviews of four child welfare workers (from two distinct offices),

each whom described two cases from the timepoint of when the worker started the case until

the time of my interview. During the narratives, the child welfare workers reflected on

assessments that were taken, different situations encountered, various experiences and the

work they do.

I chose to focus my study exclusively on cases opened due to issues of violence. One of the

two cases submitted was impacted by the parents not agreeing with the child welfare worker

concern, and resisting cooperation with the services offered, whereas the second case was

characterized by agreement on the concern and cooperation. The reason for my focus on

these types of cases stems from my own experience that issues of violence create a special

tension on child welfare workers’ role balancing power and help, particularly when a child’s

safety is at risk and needs to be constantly evaluated. This type of concern narrows the

reflections towards this "intermediate position" which is so complex in the field of child

welfare.

I used relational and power as analytical concepts and analyzed the data through an

interactional perspective. My focus in this study was the relationship between the child

welfare worker and client. In the theoretical chapter, I focused on theories regarding

interactions, relationships and power. I cited the sociologist George Herbert Mead, whose

work is strongly rooted to microsociology and symbolic interaction. I also used Foucault and

Bourdieu's theories of power to describe the concept of power. With this framework, I analyzed both shared and unique themes child welfare workers

reflected upon in working with families. A key finding of this analysis was the degree of

success child welfare workers achieved in placing themselves in position to help the family,

was correlated to the relationship and trust they managed to build with the client. This was

again related to the degree of their concern in the case.

The study has also revealed that child welfare workers’ reflections often focused on strategies

in the face of the client. To adapt and "meet the client where they are" were seen as important

themes. The experience of powerlessness, reflections on the methodology and complexity

between legislative goals and real practice were also key findings.

I hope that these findings may contribute to reflection, and lead to dialogue on the dilemmas

confronted in child welfare work.
 
Description
Master i sosialt arbeid
Publisher
Høgskolen i Oslo og Akershus

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit