Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlsen, Heidi Kristin
dc.contributor.authorVikan, Liv
dc.date.accessioned2016-10-07T12:01:39Z
dc.date.available2016-10-07T12:01:39Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/3389
dc.descriptionMaster i bibliotek - styring og ledelseen_US
dc.description.abstractDenne oppgaven har undersøkt deler av bibliotekbruken blant studentene ved Luftkrigsskolen (LKSK) i Trondheim. Skolen er èn av Forsvarets tre krigsskoler som utdanner yrkesoffiserer. Studentene, som er ansatt med lønn under det treårige studieløpet, har plikttjeneste etter avsluttet yrkesutdanning. Det bler foretatt en kvantitativ brukerundersøkelse ved hjelp av web-basert spørreskjema. Undersøkelsen viste at studentene hadde en positiv holdning til biblioteket og tjenestene som tilbys, og at de hadde klare oppfatninger om at de ønsket mer veiledning i søk i databaser. Undersøkelsen viste også at studentene etterspør tjenester som fremmer ferdigheter i akademisk skriving; som kildehenvisning. Når det gjelder bruk av hvilke informasjonskilder studentene bruker i sin studiehverdag viste resultatene at studentene i stor grad oppga å støtte seg på pensum. I tillegg så det også ut til at medstudenter spiller en stor rolle når det gjelder informasjonsinnhenting. Resultatene fra undersøkelsen viste at deltakerne både brukte formelle og uformelle mediatorer i Kuhlthaus betydning av disse begrepene. Resultatene tyder også på at bruk av forskjellige typer informasjonskilder vektlegges ulikt i de tre årskullene som ble undersøkt. Dette kan settes i sammenheng med arbeidsmengden i de ulike årene, og de ulike kontekster som deres studiesituasjon er, og hvilken innretning skolens fag har i de ulike årskull. En annen mekanisme kan også være at studentene i økende grad tilegner seg ny kunnskap og mestring av teknologi knyttet til kunnskapsinnhenting gjennom studieforløpet. Dette støttes av Wilsons modell hvor både sosiale roller og egen utvikling utgjør en viktig kontekst som kan ha betydning for informasjonsadferden. Biblioteket som sosial møteplass ble vektlagt av studentene i alle de tre kullene. Dette kan både oppfattes som et faglig behov, men også uttrykke et sosialt behov knyttet til felles identitet.en_US
dc.description.abstractThe purpose of this master thesis is to gain more knowledge about the use of the library resources at The Royal Norwegian Air Force Academy. The study was conducted as a web-survey among the students in spring 2015. The students were in the first, second and third year of their study, and 53 students out of 91 answered the survey. The findings showed that there are differences in which sources of information are used by students in different years of their studies. They value the library as a social meeting place, but would like more instruction on academic writing, and searching databases. The data material has been analyzed using part of the theories of Thomas D. Wilson, and part of the theories of Carol Kuhlthau.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershusen_US
dc.subjecthøgskolebiblioteken_US
dc.subjectbrukerundersøkelseen_US
dc.subjectLuftkrigsskolenen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Biblioteks- og informasjonsvitenskap: 320::Kunnskapsgjenfinning og organisering: 323en_US
dc.titleBrukermønster av bibliotektjenester i et høgskolebibliotek: en spørreundersøkelse blant studenteneen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel